کشف استعدادها و بصیرت‌افزایی؛ محور فعالیت‌های کانون منتظران ظهور
کشف استعدادها و بصيرت‌افزايي؛ محور فعاليت‌هاي کانون منتظران ظهور
با پیشتازان طرح ملی ایران قوی؛

کشف استعدادها و بصیرت‌افزایی؛ محور فعالیت‌های کانون منتظران ظهور

شفيعي با اشاره به فعاليت‌هاي کانون فرهنگي هنري «منتظران ظهور» مسجد «الزهرا (س)» روستاي سيف آباد شهرستان کازرون که به عنوان کانون شايسته تقدير ويژه در رواق ترنج طرح ملي ايران قوي درخشيد، اظهار کرد: محور برنامه‌هاي ما بر کشف استعداد و بصيرت‌افزايي بچه‌هاي مسجد است.
شناسه خبر : 26703 تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۰۷

محمدجعفر شفیعی، در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانهای (فهما)، با بیان اینکه کانون‌‌های فرهنگی و هنری مساجد حلقه واسطه اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با مساجد هستند، اظهار کرد: فعالیت‌های کانون‌های اقدامی در راستای کشف و پرورش استعدادها و بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی است.


وی افزود: کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» کازرون از جمله کانون هایی است که با کسب 16 هزار و 902 امتیاز توانست بین کانون‌های مساجد کشور  و در رواق ترنج شایسته تقدیر ویژه شود و در سطح استان فارس نیز رتبه اول سامانه بچه های مسجد را به خود اختصاص دهد.

مدیر کانون کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» با اشاره به فعالیت‌های اعضای این کانون ادامه داد: اجرای طرح تلاوت نور  یکی از برنامه‌های قرآنی بود که ثواب قرائت آیات قرآن کریم به روح مطهر شهدا به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی هدیه شد، همچنین قرآن و عترت، فعالیت‌های اجتماعی، ورزش و سلامت، شبکه سازی و فضای مجازی، آموزش و توانمندسازی، کتاب و کتابخوانی از محور های اصلی فعالیت این کانون فرهنگی هنری محسوب می‌شود که ذیل آنها رشته های متنوعی تعریف شده است.

وی تصریح کرد: کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» به آموزش به عنوان کارکرد اصیل و اصلی مساجد، توجهی ویژه دارد که در این راستا دوره های آموزش و توانمندسازی در عرصه های اعتقادی، اخلاقی، بصیرتی، مهارتی، درسی و تقویتی را برگزار کرده است و به بچه های مسجد فرصت کشف و رشد استعداد هایشان در پرتوی معنویت و فضای آرام مسجد را می‌دهد.

این فعال فرهنگی افزود: قرآن و عترت از محور های چهارگانه طرح ملی «ایران قوی» است و در این راستا رشته های روخوانی و روانخوانی، حفظ، قرائت و نهج البلاغه تدریس می شود.
وی گفت: در محور «فعالیت های اجتماعی»، برنامه هایی همچون اردویی، گردشگری و آموزش سبک زندگی اسلامی و ضدعفونی کردن مسجد، معابر و اماکن عمومی برای مقابله با ویروس منحوس کرونا در این کانون مسجدی انجام می شود و با استقبال بچه های مسجد روبرو شده است.

شفیعی یکی دیگر از محورهای اصلی فعالیت این کانون فعال و پیشتاز مسجدی را، «شبکه سازی و فضای مجازی» دانست و افزود: ذیل این محور اقداماتی همچون تولید محصولات متناسب با فضای مجازی صورت می گیرد که به تناسب تعریف شبستان نوآوری و رواق رسانه ذیل طرح ملی ایران قوی در کسب امتیاز کانون مؤثر بوده است.

وی ابراز داشت: کانون فرهنگی هنری « منتظران ظهور» به فعالیت های کتاب و کتابخوانی نیز با اجرای طرح هایی همچون «شنبه های با کتاب» اهتمام دارد و می کوشد با ابتکارات مسجدی، فرصت آشتی بچه های مسجد با یار مهربان را فراهم کند و اجرای این طرح اقدامی بسیار مؤثر در جهت توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه است.

شفیعی خلاصه نویسی کتاب را از دیگر برنامه های فرهنگی کانون دانست که در قالب طرح رواق کتاب اجرا می شد، یادآور شد: این طرح با هدف انس بچه ها با کتاب و کتابخوانی اجرا شد و از اعضای کانون خواسته شد خلاصه ای از بهترین و تأثیرگذار ترین کتابی که تاکنون مطالعه کرده اند را نوشته و در سامانه بچه های مسجد بارگزاری کنند.

وی تصریح کرد: در مسابقات کتابخوانی طرح ایران قوی در سال جاری این کانون با 626 عضو با 17 عنوان مسابقات کتابخوانی و دوره آموزشی تعداد هشت هزار و 906 نفر شرکت کننده در سامانه بچه های مسجد داشته است که استقبال چشمگیر و مشارکت بالایی در سطح کشور بوده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری «منتظران ظهور» کازرون گفت: در کنار رویکرد فرهنگی، کانون به فعالیت های هنری نیز اهتمام و توجه ویژه ای دارد و در این باره برنامه های نمایشی، فیلم و عکس، هنرهای تجسمی و ادبی، شعر و ادبیات و سرود را برای اعضای کانون اجرا می کند.

شفیعی افزود: ورزش و سلامت اگرچه از محورهای چهارگانه طرح ملی «ایران قوی» نیست اما اهتمام کانون فرهنگی هنری « منتظران ظهور» به برگزاری دوره های متنوع ورزشی همچون پیاده روی، کوهپیمایی، فوتبال دستی، فوتسال، والیبال و تیراندازی توانسته بچه های مسجد را به مشارکت و همکاری با دیگر فعالیت ها نیز جذب و جلب کرده است.

شفیعی به برگزاری جلسات هفتگی کانون با رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره های احکام و کلاس های بصیرت افزایی ویژه گروه سنی نوجوانان و جوانان، بزرگداشت مناسبت های ملی همچون سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ارائه کمک های مؤمنانه به محرومان به ویژه قشر محروم و آسیب پذیر و همچنین طبخ و توزیع غذای گرم میان محرومان، نیز از دیگر فعالیت هایی است که به طور مستمر در این کانون انجام می شود و به پیشتازی کانون «منتظران ظهور» در استان فارس در طرح ملی «ایران قوی» کمکی شایان کرده است.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط امروز کشور در پی شیوع این ویروس منحوس کرونا در جامعه بیشتر برنامه‌ های کانون در فضای مجازی با محوریت مساجد برگزار می شود و تلاش شده است تا با استفاده از توان جوانان و نوجوانان برنامه های متنوع تری در کانون برگزار شود.