کانون معراج السعاده روستای بزنج؛ از توسعه فرهنگ کتابخوانی تا شکوفایی تولید
کانون معراج السعاده روستاي بزنج؛ از توسعه فرهنگ کتابخواني تا شکوفايي توليد
با پیشتازان طرح ملی ایران قوی؛

کانون معراج السعاده روستای بزنج؛ از توسعه فرهنگ کتابخوانی تا شکوفایی تولید

کانون فرهنگي و هنري معراج السعاده روستاي بزنج شهرستان اسفراين يکي از کانون هاي برگزيده و شايسته تقدير در رواق کتاب طرح ملي ايران قوي، شکوفايي فرهنگي و توسعه فرهنگ کتاب‌خواني را در کارنامه خود ثبت کرد.
شناسه خبر : 26567 تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۱:۴۶

 به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، کانون فرهنگی و هنری معراج السعاده روستای بزنج شهرستان اسفراین یکی از کانون های فعال استان خراسان شمالی است که در سال 1399 از سوی برگزار کنندگان طرح ملی ایران قوی که در قالب سه شبستان با 12 رواق و 48 برنامه زیرمجموعه و در فضایی رقابتی به صورت مجازی در سایت بچه‌های مسجد طراحی و اجرا شده بود، 14 هزار 945 امتیاز دریافت کرد، شایسته تقدیر شناخته شد و در میان برگزیدگان رواق کتاب درخشید.


مدیر کانون فرهنگی و هنری معراج السعاده روستای بزنج شهرستان اسفراین که بانوی جوان و تحصیلکرده است و همزمان به عنوان دهیار نیز مشغول به خدمت‌رسانی است، دغدغه‌اش را ارتقای فرهنگ و رونق مسجد عنوان کرد و گفت: هدفم آن است که با ایده‌های نو و ارزشمند شاهد ترقی ابعاد مختلف زندگی مردم به ویژه فرهنگ دینی و رفع محرومیت‌های زندگی این منطقه باشم.


«هاجر قادری» شکوفایی فرهنگی را سبب رونق دیگر ابعاد اقتصادی اجتماعی و ... در هر نقطه از جامعه دانست و گفت: در کنار فعالان مسجدی این روستا تلاش کردم تا با ارائه طرح ها و اجرای برنامه های سازنده  فرهنگی از جمله کتاب و کتابخوانی و حمایت از تولیدات فرهنگی و توسعه اشتغالزایی  بتوانیم  زمینه توسعه این منطقه را  فراهم آوریم .

 

 

وی به عنوان یک مدیر فعال در حوزه فرهنگی و هنری و فعالیت های مسجدی بارها در جشنواره های مختلف به ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی، حایز رتبه برتر شده، در تشریح فعالیت‌های کانون گفت: درخشش روستای بزنج در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران در دو دوره متوالی و کسب جایزه استمرار این جشنواره، ساخت کتابخانه عمومی روستا، ساخت و راه‌اندازی مجتع فرهنگی چند منظوره و راه‌اندازی کارگاه تولید قارچ و نیز چاپ ۲۵ عنوان کتاب کودک و بزرگسال از جمله اقدامات انجام شده است.


قادری در توضیح بیشتر به کتب منتشر شده اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی، مبارزه با بیماری کرونا، معرفی گردشگری خراسان شمالی و کاردستی آسان و کار با قیچی همراه با رنگ‌آمیزی را از جمله عناوین و  موضوعات این کتاب‌ها است که در رده سنی کودک و بزرگسال به چاپ رسیده است.


وی در ادامه مطالب فوق به شکل ویژه از میان آثار مکتوب منتشر شده به  کتاب «سردار قاسم» اشاره کرد و گفت: معرفی رشادت و شجاعت سردار سلیمانی به زبان کودکانه و در قاب تصویر کودکی آن شهید بزرگوار با قلم «زهره سادات فیض آبادی»  به رشته تحریر در آمده است.


این فعال مسجدی همچنین افزود: از میان کتب رونمایی شده،  22 عنوان توسط انتشارات «امیر حسام» و 3 عنوان نیز در انتشارات «باغ کاغذی» اسفراین منتشر شده است.

قادری برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه کتابداران و مدیران کانون مساجد و دهیاران و فعالان عرضه کتابخوانی جهت شرکت در جشنواره مروجان و جشنواره دوستدار کتاب، برگزاری کارگاه های آموزشی نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان و چاپ بروشور و ویژه نامه از فعالیت های ترویجی کتابخوانی و فعالیت های زیربنایی کتابخوانی را از دیگر اقدامات یک ساله کانون ذکر کرد.

وی تشکیل هیئت های اندیشه‌ورز در کانون، راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری در روستا و برگزاری کارگاه های مجازی آنلاین با موضوع کتاب را به عنوان دیگر فعالیت‌های روستا برشمرد و افزود: علاوه بر فعالیت های کتابخوانی تلاش برای اشتغال‌زایی و توسعه درآمد خانواده‌ها، به شکل ویژه رونق اشتغال خانگی را مورد توجه قرار دادیم؛ در این راستا  ابتدا و با مشارکت بانوان مسجدی روستای بزنج صندوق تعاونی خرد زنان با آورده دو میلیون تومانی هر عضو تشکیل و پس از آن نیز به همت 25 عضو این صندوق، کارگاه تولید قارچ در روستا راه اندازی شد.  این کارگاه هم اکنون قارچ تولید می شود و به زودی سالن دوم آن نیز آماده تولید و پرورش قارچ  می شود.


این مدیر شایسته تقدیر در طرح ملی  ایران قوی و رویداد ملی فهما،  به بهره برداری از مجتمع چند منظوره این روستا نیز اشاره کرد و گفت: این مجتمع با اعتباری 350 میلیون تومانی در 200 متر مربع زیربنا و شامل 3 واحد نانوایی، سوپرمارکت و آشپزخانه احداث و هم اکنون به بهره‌برداری رسیده  که با دریافت وام از سوی سازمان دهیاری‌ها، همیاری خیرین و نیز ستاد اجرایی فرامین امام (ره) تامین  اعتبار اعلام شده است.

قادری در بخشی دیگر به اقدامات همدلانه این کانون برای رفع آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا در این روستا به همت اعضای کانون و فعالان مسجدی نیز اشاره کرد و از تهیه تب‌سنج به همت خیرین و کلاس های مشاوره و آموزشی در پیشگیری از شیوع این بیماری تا تهیه بسته‌های بهداشتی و ضد عفونی معابر روستا نام برد و گفت:  اطلاع‌رسانی عمومی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جلسات هم‌اندیشی بهورزان بهداشت، مدیر کانون، شورا و پایگاه بسیج در ایام کرونا و نیز تهیه بسته های غذایی برای کمک به نیازمندان نیز انجام گرفت.



وی، تهیه تجهیزات آموزشی برای فراگیری مجازی دانش‌آموزان در شرایط کرونایی را از جمله دیگر اقدامات کانون خواند و تصریح کرد: در این راستا ملزوماتی نظیر تبلت و گوشی‌های هوشمند را تهیه کرده‌ایم که این اقلام به همت خیریین و شامل 76 تبلت نو و کارکرده می‌شود که به دانش‌آموزان روستای بزنج و چند روستای اطراف آن اهدا شد.

گفتنی است، هاجر قادری، همچنین مدیر کانون خادمیاری و خادمیار افتخاری بارگاه رضوی، دهیار برتر کشوری در حوزه پژوهش طی سال ۹۸، کسب عنوان شایسته تقدیر در اولین رویداد ملی فهما در سال ۹۸ از سوی ستاد کانون های مساجد کشور، جوان برتر در سطح شهرستان اسفراین طی دو سال متوالی و کسب عنوان سفیر سلامت در مرکز بهداشت روستا را تاکنون برای این کانون و هم روستاییان به ارمغان آورده است.