کانون‌های مساجد ظرفیتی وسیع در مقابله تهاجم فرهنگی به شمار می‌آیند
کانون‌هاي مساجد ظرفيتي وسيع در مقابله تهاجم فرهنگي به شمار مي‌آيند

کانون‌های مساجد ظرفیتی وسیع در مقابله تهاجم فرهنگی به شمار می‌آیند

طاهريان با اشاره به بيست وهشتمين سالروز تاسيس کانون‌هاي مساجد کشور، مقابله با تهاجم فرهنگي را يکي از مهمترين اهداف و برنامه‌هاي اين مجموعه خواند.
شناسه خبر : 26120 تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۰:۰۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ویژه‌برنامه گفت‌وگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو، همزمان با مبعث رسول مکرم اسلام با محور بیست و هشتمین سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور «مرتضی  طاهریان» به صورت زنده از آنتن این شبکه رادیویی پخش شد.

طاهریان در این برنامه با اشاره به ماهیت شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این مجموعه بیست و هشت سال قبل شکل گرفت، بعد از هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، مردم با اقتدار هرچه تمام تر از کیان مادی و معنوی کشور به دفاع برخاستند؛ با این وجود بحث تهاجم فرهنگی دشمن مطرح شد و پس از آن بود که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به همه دستگاه‌ها و مجموعه های تاکید کردند که در این زمینه تدبیر کنند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در این میان مساجد ظرفیت‌ها و استعدادهای قابل توجهی داشته و دارند، در نتیجه باید تلاش می‌شد که از این ظرفیت‌ها استفاده بهتری صورت پذیرفت، لذا در این راستا و با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های تبلیغی مساجد ارایه و نهایتا در 18 اسفند سال 1371 در جلسه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد به تصویب رسید.

طاهریان گفت: در طول سال‌ها فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، از آنجایی که این مجموعه فاقد اساسنامه بود در برخی مواقع از حیث حقوقی دچار مشکلاتی می شدیم که به لطف خدا و با پیگیری های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساسنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و عملا ما شاهدیم که در حال حاضر بچه های مسجد با هویت جدید فعالیت‌های خود را آغاز کردند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما افزود: خوشبختانه در طول این سال‌ها از حیث کمی اتفاقات خوبی در کانون‌های مساجد رخ داده است، به گونه‌ای که قریب 26 هزار کانون فرهنگی هنری در کشور تاسیس شده است و در اقصی نقاط کشور نیز شاهد حضور کانون های مساجد هستیم، در واقع از نقاط مرزی تا مراکز استان‌ها کانون فرهنگی هنری ایجاد شده است و اتفاقات خوب و موفقیت هایی که در این مجموعه رخ داده است، همه حاصل زحمات بچه های مساجد است.

طاهریان تصریح کرد: ماموریت اصلی کانون های فرهنگی هنری در مساجد، تلاش برای فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر است. از نظر جغرافیایی عمده کانون‌های مساجد در مناطق روستایی مستقر هستند، زیرا مهم ترین مرکز فرهنگی هر روستایی مسجد است و به همین جهت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ماموریت های خود در روستاها را به مجموعه ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور سپرده است.

وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد مجموعه ای جوان است و عمده مدیران کانون ها از قشرجوان هستند، تصریح کرد: در هر مسجدی کانون شکل نمی‌گیرد، مگر آنکه امام جماعت آن مسجد تقاضا برای ایجاد کانون کند، زیرا امام جماعت بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مدیرطبیعی مسجد است و اگرهمه کسانی که در مسجد خدمت می کنند،اعم از(بسیج، کانون و هیئت امنا) حول محور امام جماعت باشند، شاهد اتفاقات خوب در مساجد خواهیم بود. در واقع یکی از ویژگی های مسجد موفق این است که همه ارکان مسجد با یکدیگر متحد و هماهنگ باشند.

 معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما ادامه داد: ساختار کانون های فرهنگی هنری مساجد به گونه ای طراحی شده است که در ارکان آن انسجام وجود دارد، یعنی امام جماعت در راس ارکان کانون و هیات امنا، فرمانده بسیج و از شخصیت های فرهنگی در ارکان آن قرار دارند و کمترین اختلاف را میان ارکان کانون شاهد هستیم.

 طاهریان با اشاره به  دیگر دستاوردهای کانون های مساجد در طول بیست وهشت سال فعالیت گفت: قریب به 40 درصد از اعضای کانون های مساجد از بانوان هستند، همچنین در طول سال های گذشته در مساجد اهل سنت نیز کانون های فرهنگی هنری مساجد ایجاد شده است، به طوری که قریب 2 هزار مسجد که عمدتا در مناطق سیستان و بلوچستان، گلستان، کردستان،هرمزگان و آذربایجان غربی هستند، دارای کانون فرهنگی هنری هستند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما با اشاره به اینکه 50 درصد کانون های مساجد در مناطق روستایی فعالیت دارند، افزود: ما جشنواره‌های روستایی را در همان مناطق روستایی برگزارمی کنیم تا دیگران با حضور در روستاها از توانمندی های روستاهای ما از نزدیک آشنا شوند، به عنوان مثال روستای کردر در شهرستان میناب پایه گذار جشنواره سرود رضوی است،که این جشنواره همه ساله با استقبال گسترده برگزار می شود.