کانون مسجدی برتر در حوالی جنوب کرمان
کانون مسجدی برتر در حوالی جنوب کرمان

کانون مسجدی برتر در حوالی جنوب کرمان

کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت یکی از کانون های فرهنگی هنری برتر مساجد در جنوب کرمان است که در تیر ماه سال ۱۳۹۱ با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد تاسیس شده است و سعی دارد با تلاش و فعالیت کارکردهای مسجد تراز اسلامی را احیا کند.
شناسه خبر : 1036801 تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۹:۲۵

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: مساجد تراز در صدر اسلام علاوه بر این که محلی برای انجام امور عبادی بوده دارای کارکردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... نیز بوده اند و امروزه کانون های فرهنگی هنری با استقرار در مساجد سعی دارند تا در راستای احیای کارکردهای مسجد تراز اسلامی گام های موثری بردارند.

 

فعالیت های منسجم و کار تشکیلاتی کانون های فرهنگی هنری با محوریت امام جماعت و رهنمودهای آن زمینه پویایی مساجد را فراهم می کند.


کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت یکی از کانون های فرهنگی هنری برتر مساجد در جنوب کرمان است که در تیر ماه سال ۱۳۹۱ با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد تاسیس شده است و سعی دارد با تلاش و فعالیت کارکردهای مسجد تراز اسلامی را احیا کند.


یکی از نقاط قوت این کانون فرهنگی هنری، بهره مندی از نیروهای نوجوانان و جوانان در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه های مسجد محور خود است.

 
فعالیت های کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) با تعامل و همراهی هیئت امنای مسجد، پایگاه های مقاومت بسیج خواهران و برادران و مرکز نیکوکاری حول محور امام جماعت مسجد انجام می شود که همین امر موجب شده تا مسجد امام علی (ع) به یکی از مساجد شاخص جنوب کرمان تبدیل شود.


بنابراین گزارش خبرگزاری شبستان در خصوص برنامه های کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت با مدیر این کانون فرهنگی هنری گفت و گو کرد.


«یونس میجانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: عمده برنامه ها و فعالیت های کانون در حوزه های قرآنی، فرهنگی، هنری و اجتماعی است که در قالب کار گروهی با مشارکت و همراهی ارکان مسجد انجام می شود.


مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت افزود: یکی از برنامه های کانون، تشکیل گروه نمایش است که بر همین اساس سال گذشته فراخوان استعدادیابی داده شده و سپس برای شکوفایی این استعدادها دوره آموزشی برگزار شد.


وی بیان کرد:الحمدالله در نتیجه این دوره آموزشی، اکنون یک گروه نمایشی متشکل از ۱۵ نفر از بچه های مسجد داریم که به صورت حرفه ای کار می کند، به طور مثال برای نخستین بار در ایام فاطمیه این گروه نمایش، تعزیه حریم سوخته را اجرا کرد که مورد توجه بسیار خوب مردم قرار گرفت.


میجانی ابراز کرد: علاوه بر این نیز با حضور نوجوانان و جوانان مسجد یک گروه تواشیح با مربی گری یکی از اساتید برجسته شهرستان تشکیل شده است که البته اکنون به دلیل شرایط کرونایی
 فعالیت این گروه، به طور موقت متوقف شده است.


مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت اضافه کرد: در حوزه فعالیت های قرآنی تاکنون دوره های آموزش قرآن کریم، طرح تلاوت نور، طرح تفسیر قرآن کریم و نیز مسابقات قرآنی مدها متان برگزار شده است.


وی ادامه داد: البته کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) در مناسبت های مختلف طرح کرسی تلاوت نور را با دعوت از قاریان برجسته شهرستان برگزار می کند و طرح قرائت زیارت آل یاسین که توسط امام جماعت مسجد در حال برگزاری است، یکی دیگر از فعالیت های مسجد محور این کانون فرهنگی هنری است.


میجانی عنوان کرد: تداوم طرح ملی سه شنبه های تکریم یکی از برنامه هایی است که کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) در راستای معرفی نخبگان مسجدی و تکریم آنها، با جدیت این طرح را دنبال می کند.


مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت فعالیت های ورزشی را یکی از اولویت های این کانون فرهنگی هنری قلمداد کرد و افزود: امسال با حمایت ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان توانستیم جشنواره ورزشی شیران علوی را برای نخستین بار در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد منطقه اجرا کنیم.


وی خاطرنشان کرد: این جشنواره که در دهه فجر برگزار شد خوشبختانه مورد اقبال ورزش دوستان عضو کانون های مساجد جنوب کرمان قرار گرفته و قریب ۳۰۰ ورزشکار در این جشنواره حضور شرکت کردند.


میجانی ابراز کرد: در ایام کرونایی از طریق تعامل با مرکز نیکوکاری مسجد، کارگاه تولیدی ماسک راه اندازی شده و همچنین در توزیع لوازم التحریر و اجرای طرح مواسات و همدلی با این مرکز نیکوکاری همکاری داریم.


مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت ادامه داد: تاکنون در تداوم طرح مواسات و همدلی بسته های گوشت قربانی در اعیاد مذهبی در بین نیازمندان توزیع شده و علاوه بر این نیز قریب ۱۲۰ بسته معیشتی نیز درب منازل نیازمندان تحویل شد.


وی با تاکید بر لزوم حفظ کرامت انسانی نیازمندان، اظهار کرد: قصد داریم از آنجایی که در آستانه سال نو هستیم بنابراین در تداوم طرح مواسات و همدلی بسته های معیشتی تهیه کرده و در بین خانوارهای نیازمند توزیع کنیم.


میجانی عنوان کرد: برگزاری یادواره های شهدا، تجلیل از خانواده های معظم شهدا، بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی، برپایی پویش های مجازی و راه اندازی مهدهای فاطمی و حسینی از سایر فعالیت های کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) است.

 

بنابراین گزارش خبرگزاری شبستان در ادامه با مسئول کتابخانه کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) به منظور آشنایی با فعالیت های این کتابخانه، گفت و گو کرد. 

 

راه اندازی بخش قرنطینه کتاب مزیت کتابخانه کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) 

 


«عبدالله فاریابی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: کتابخانه مسجد امام علی (ع) در سال ۱۳۸۷ یعنی قبل از تاسیس کانون فرهنگی هنری تاسیس شده اما از آنجایی که کتابخانه نیاز به مکانی مستقل و ساماندهی داشت بنابراین پس از تاسیس کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) این مهم در دستور کار قرار گرفت.


مسئول کتابخانه کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت افزود: امسال برای نخستین بار با مشورت هیئت امنای مسجد، کارت عضویت کتابخانه طراحی شده و طی مراسمی با حضور مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان از این کارت رونمایی شد.


وی بیان کرد: این کتابخانه در شبستان فوقانی مسجد قرار داشته و دارای سالن مطالعه، مخزن کتاب است البته با توجه به شرایط کرونایی برای جلوگیری از انتشار این ویروس منحوس و آسودگی خاطر دوستداران کتاب، بخش قرنطینه کتاب نیز به مجموعه کتابخانه افزوده شده است.


فاریابی ابراز کرد: بر همین اساس پس از تحویل کتاب های امانی توسط اعضا، کتاب ها به مدت چندین روز در بخش قرنطینه نگهداری شده و سپس در قفسه های موجود در مخزن کتابخانه چینش می شوند.


مسئول کتابخانه کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت عنوان کرد: این کتابخانه بالغ بر ۲ هزار جلد کتاب و تجهیزات کتابخانه ای همچون میز، صندلی، قفسه دارد و فعالیت کتابخانه به صورت زوج و فرد است و روزهای زوج به آقایان و روزهای فرد به بانوان اختصاص داده شده است.


وی با بیان این مطلب که کتابخانه با مشارکت ۳ کتابدار اداره می شود، خاطرنشان کرد: در روزهای فرد، مقبلی به عنوان کتابدار، کار امانت دهی کتاب را بر عهده دارد و در روزهای نیز خانم های نوابی مسئولیت امانت دهی کتاب به بانوان را بر عهده دارند.


فاریابی اظهار کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی و اجرای طرح شنبه های کتاب و میز کتاب از  فعالیت های جنبی کتابخانه است که با هدف معرفی کتاب های مفید و ارزشمند موجود در کتابخانه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرا می شوند.


مسئول کتابخانه کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) جیرفت در خاتمه یادآور شد: این طرح ها بسته به شرایط کرونایی به صورت حضوری و یا مجازی برگزار شده اند البته در تلاش هستیم تا این طرح ها را در طول سال ادامه دهیم.

 

همدلی و همراهی ارکان مسجد اعم از هیئت امنا، مدیر کانون فرهنگی هنری، فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج با محوریت امام جماعت امری مهم برای احیای کارکردهای مسجد تراز اسلامی است.



این همدلی و همراهی موجب می شود تا با کار گروهی و تشکیلاتی بسیاری از مشکلات اهالی محله مسجد حل و فصل شود و کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) با رویکرد احیای کارکردهای مسجد تراز اسلامی تاکنون با مشارکت و همراهی ارکان مسجد در بسیاری از زمینه ها موفق عمل کرده است.

پایان پیام/ 586