کانون های مساجد جبهه انقلاب را تقویت می کنند
کانون هاي مساجد جبهه انقلاب را تقويت مي کنند

کانون های مساجد جبهه انقلاب را تقویت می کنند

«کريمي» در جريان داوري طرح ملي ايران قوي اظهار کرد: امروز اگر پتانسيل کانونهاي مساجد به شکل برنامه ريزي شده و منسجم راهبري و همراهي شود مي تواند عاملي قوي در تقويت جبهه انقلاب باشد.
شناسه خبر : 25818 تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۲۳
به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) آیین  اختتامیه مرحله نهایی داوری طرح ملی  «ایران قوی» صبح امروز (یکشنبه) 17 اسفند با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی رئیس ستاد فهما و داوران این طرح در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.
«انسیه شاه حسینی» کارگردان و تهیه کننده سینما به عنوان یکی از داوران طرح، در این نشست تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان و افراد صاحب سبک امروز در عرصه هنر، افرادی بودند که اوایل انقلاب از مسجد وارد این عرصه شدند و پا گرفتند.
وی گفت: ما در طول دوران انقلاب و دفاع مقدس نقش مساجد را به شکل پر رنگ می بینیم. این ظرفیت بسیار بزرگی است و امیدواریم که بتوانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.
شاه حسینی ادامه داد: مساجد نقاط استراتژیک ما هستند. من در تحقیقی که چندی پیش داشتم به این نتیجه رسیدم که در طول تاریخ نیز دشمنان برای آسیب رساندن به ایران اسلامی از این مکان و ظرفیت موجود در آن استفاده می‌کردند بنابراین امروز هم باید برای رفع نقاط آسیب پذیر و حساس فرهنگ از این ظرفیت آماده د به شکل صحیح و حداکثری استفاده کرد.
  
در ادامه خانم «باب الحوایجی» با اشاره به وضعیت موجود و بیماری کرونا، اظهار کرد: در شرایط امروز که مدارس، دانشگاه‌ها و کلیه مراکز آموزشی تعطیل است به نظرم این بسیار اتفاق حائز اهمیتی است که مساجد همچنان فعال هستند و ما شاهد رقابت پرشور کانون های فرهنگی هنری مساجد هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به هجمه های بی شماری که امروز متوجه جوانان و نوجوانان ایران اسلامی است این فعالیت و این ظرفیت بسیار امیدبخش است.
باب الحوایجی افزود: با توجه به اینکه سال گذشته نیز در مرحله داوری نهایی آثار فهما حضور داشتم،  در مقایسه با فعالیت های  سال گذشته شاهد پیشرفت آثار هستیم و از این جهت بسیار جای خوشحالی است.
در ادامه این نشست «کوروش زارعی» با اشاره به جایگاه مسجد در فرهنگ اسلامی  تصریح کرد:  پیامبر اسلام از بدو پیدایش اسلام، جایگاه مسجد را در جامعه اسلامی  ترسیم و مسجد محوری را در همان صدر اسلام برای مسلمانان تبیین کردند.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیز بر همگان آشکار است که اتفاق بزرگ عصر ما یعنی واقعه ظهور، در مسجد رخ خواهد داد.
زارعی گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر بحث تمدن نوین اسلامی ما را متوجه این واقعیت می‌کند که باید بتوانیم جوانانی را در مساجد تربیت کنیم که در آینده پایه گذار این تمدن باشند. در داوری آثار کانون های فرهنگی هنری مساجد می بایست به کارهایی که توسط بچه های مسجد تولید شده، بها داد.
زارعی همچنین پیشنهاد کرد: که داوران برای آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت های اعضای کانون های مساجد از کانون ها بازدید داشته و با بچه‌های مسجد ارتباط مستقیم داشته باشند.
«محمود فرهنگ» نویسنده و کارگردان تئاتر از دیگر داوران مرحله نهایی رویداد ملی ایران قوی بود که در این نشست گفت:  امروز ۴۲ سال از انقلاب اسلامی گذشته است و این خلاء احساس می شود که ما در این چهل و دو سال به خصوص در بخش مسجد نیروسازی نداشته‌ایم.
به گفته وی یکی از مباحث مهم امروز در مساجد، بحث آموزش است که این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع مشاوره و کارشناسی نیز از دیگر مواردی بود که دکتر فرهنگ به آن اشاره کرد و افزود : برای بالا بردن سطح کار بچه های مسجد می‌بایست همزمان با کار کردن بچه ها مشاوره و کارهای کارشناسی انجام شود.
  
وی تاکید کرد: هدف‌گذاری نیز از جمله مسائلی است که به نظر می‌رسد در این فعالیت‌ها مورد غفلت واقع شده است. اینکه  استراتژی ما در طرح ایران قوی چیست؟ آیا ما به دنبال این هستیم که از بچه های مسجد صرفا هنرمندان حرفه ای بسازیم یا نه؟ ما بایدبا بهره گیری از قرآن، احادیث، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه به عنوان منابع اصیل سوژه‌هایی را استخراج کرده و در اختیار هنرمندان مسجدی قرار دهیم تا بر این اساس فعالیت کنند.
  
در بخش دیگری از این جلسه،  «زارعی» به عنوان نماینده شورای معارف صدا و سیما گفت: خوشحالم به جشنواره ای دعوت شدم که از کانون، فرهنگ، هنر و مسجد شکل گرفته است چرا که مجموع این مفاهیم یعنی مردم.
وی گفت: امیدواریم بتوانیم سهمی در این عرصه داشته باشیم و آثار فاخر تولیدی کانون های مساجد را از صدا و سیما ارائه داده و به عموم مردم معرفی کنیم.
  
«ابراهیم حیدری» مسئول امور کتابخانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بحث کتابخوانی به نقش محوری کانون ها به ویژه در روستاها اشاره کرد و افزود: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستاها، کتابخانه هایی دارند و تنها مرکزی که این فعالیتهای کتابخوانی را پوشش می دهد کانونها هستند. نقش کانون ها در عرصه کتاب و کتابخوانی در روستاها ستودنی است. ما امروز بالای ۲۰ میلیون جمعیت روستایی داریم و امیدواریم که در سال جاری نیز کانون های مساجد در عرصه ی کتابخوانی این مسئله را مد نظر داشته باشند.
«کریمی»  از معاونان خبرگزاری تسنیم هم گفت : کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند عامل تقویت جبهه انقلاب اسلامی باشند. باید توجه داشت که این کانونها مراکزی مردم محور هستند و کمتر با هیاهوهای سیاسی درگیرند. بنابراین یک ظرفیت و پتانسیل بسیار ارزشمند در همه حوزه‌ها هستند که می توانند به کشف استعدادها در هر زمینه بیانجامند.
وی خاطرنشان کرد: ما پیش از این نیز سیری در مساجد آغاز کردیم اما این حرکت منقطع شد امروز اگر این پتانسیل به شکل برنامه ریزی شده و منسجم راهبری و همراهی شود شک نکنیم که عامل قوی در تقویت جبهه انقلاب خواهد بود.