عوامل پیشتازی کانون «غدیر» در «ایران قوی»/ حضور حرفه‌ای بچه‌های مسجد بلوری‌زاده در رواق‌های دوازده‌گانه
عوامل پیشتازی کانون «غدیر» در «ایران قوی»/ حضور حرفه‌ای بچه‌های مسجد بلوری‌زاده در رواق‌های دوازده‌گانه

عوامل پیشتازی کانون «غدیر» در «ایران قوی»/ حضور حرفه‌ای بچه‌های مسجد بلوری‌زاده در رواق‌های دوازده‌گانه

کانون فرهنگی هنری «غدیر» در استان یزد با فعالیت در رواق‌های سرود، نمایش و ... توانسته تا کنون دومین کانون پیشتاز این طرح با ۱۶۲۱۸ امتیاز باشد. این کانون در نخستین رویداد ملی «فهما» نیز موفق به کسب رتبه نخست در بخش سرود و آواهای انقلابی شد.
شناسه خبر : 1024586 تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۴۲

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان: طرح ملی «ایران قوی» در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت ایران قوی و شناسایی و به منظور شناسایی و رشد استعداد بچه های مسجد در این عرصه، از هفته گرامیداشت دفاع مقدس در چهار محور قرآن و سیره اهل بیت «علیهم السلام»، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت ایران اسلامی آغاز شده و اجرای آن تا یوم الله 22 بهمن ادامه دارد.

 

کانون فرهنگی هنری «غدیر» در جوار مسجد «بلوری زاده» استان یزد تا امروز (یکشنبه، 19 بهمن ماه) کانون پیشتاز این طرح با کسب 16218 امتیاز است. از این رو، مروری داریم بر فعالیت های این کانون مسجدی که سبب این پیشتازی شده است.

 

 

masajed

 

 

قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی، فعالیت های اجتماعی، برنامه های هنری، ورزش و سلامت، شبکه سازی و فضای مجازی و کتاب و کتابخوانی ازجمله محورهایی است که بچه های مسجد به همت کانون کانون فرهنگی هنری «غدیر» در آنها مشارکت و فعالیت دارند.

 

مرور رواق های دوازده‌گانه طرح ملی «ایران قوی» یعنی رواق های نور، کتاب، دانش، همدلی، رسانه، سرود، فیلم، نمایش، ترنج، قلم، کارآفرینی و فن‌آوری و امکان جای گرفتن فعالیت های طراحی و اجرا شده کانون فرهنگی هنری «غدیر» ذیل آنها به درک بهتر پیشتازی این کانون مسجدی کمک می کند.

 

 

 

 

برگزاری دوره های عکاسی، فیلمسازی، تولید آثار هنری، سرود، نمایش، آموزش و تولید آثار تجسمی، آموزش فیلمنامه نویسی و شعر خیاطی برای بچه های مسجد به خوبی عزم این کانون برای فعالیت های هنری در رواق های سرود، فیلم، ترنج و نمایش را که در شبستان هنر طرح ملی «ایران قوی» جای می گیرند، نشان می دهند.

 

فعالیت حرفه ای در عرصه سرود

 

 

 

نکته مهم آنکه کانون «غدیر» در رشته سرود که از رواق های اصلی این طرح ملی است، سابقه ای دیرینه و تجریباتی ملی و بین المللی دارد و با گروه «فجر جاوید» خود موفق به خلق آثار ماندگار شده است. چنان که این گروه سرود که به طور تخصصی و حرفه ای کار می کند، علاوه بر تولید سرودها و نماهنگ هایی که بارها از شبکه های مختلف رسانه ملی پخش شده اند و نیز کسب رتبه های برتر در جشنواره های مختلف، در مناسبت های ملی مذهبی نیز اجرای برنامه شده است. آخرین این اجراها به نخستین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نیز ایام فاطمیه باز می گردد. نکته مهم آنکه کانون فرهنگی هنری «غدیر» در نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)»

 

محور دیگر فعالیت های این کانون مسجدی، طراحی و اجرای برنامه های قرآن و عترت است که اتفاقاً از محورهای اصلی طرح «ایران قوی» نیز محسوب می شود، دوره های روخوانی، قرائت و حفظ قرآن و دوره های نهج البلاغه و تفسیر آیات نورانی وحی ویژه برادران و خواهران و نیز گروه های سنی مختلف در این محور برگزار می شود.

 

در زمینه آموزش و توانمندسازی که ذیل رواق های دانش و رسانه طرح ملی «ایران قوی» تعریف می شود، این کانون مسجدی طرح و برنامه های متنوعی را اجرا می کند که عبارتند از: برگزاری دوره های تقویتی درسی، زبان های خارجه، آموزش سواد رسانه ای، دوره های اعتقادی، اخلاقی و بصیرتی.

 

شبکه سازی و فضای مجازی دیگر محور فعالیت بچه های مسجد در کانون فرهنگی هنری «غدیر» است که در قالب رواق نوآوری طرح ملی «ایران قوی» تعریف می شود؛ ارائه خدمات رایانه ای، شناسایی و تشکیل هسته های فرهنگی و تولید محتوای فضای مجازی، شناسايی و تشکيل هسته های علمی پژوهشی و برگزاری دوره های تشکيلاتی و کادرسازی ازجمله فعالیت ها در این عرصه است.

 

از کارآفرینی تا مقابله با آسیب های اجتماعی

 

 

 

 

فعالیت های اجتماعی شامل کارآفرینی، فعالیت های اردویی گردشگری، مشاوره و آموزش سبک صحیح زندگی و مقابله با آسیب های اجتماعی نیز در دیگر وجوه همت کانون فرهنگی هنری «غدیر» برای حرکت بچه های مسجد در مسیر ساخت ایران قوی است.

 

اگرچه فعالیت های ورزشی، از محورهای چهارگانه طرح ملی «ایران قوی» نیست اما کانون فرهنگی هنری «غدیر» با برگزاری دوره های آموزشی ورزشی در رشته هایی همچون تیراندازی، والیبال، فوتبال، کوهپیمایی، شنا، تنیس، کوهپیمایی، فوتسال و تیراندازی نه تنها به سلامت جسم بچه های مسجد در کنار سلامت روحی و معنوی آنها توجه و اهتمام دارد بلکه از این معبر که برای نسل جوان و نوجوان جذاب است بر جمیعت بچه های مسجد افزوده است.

با توجه به نامگذاری یکی از رواق های دوازده‌گانه طرح ملی «ایران قوی» با عنوان کتاب، کانون فرهنگی هنری «غدیر»، به عنوان دومین کانون پیشتاز در این طرح، کانون «غدیر» در این محور نیز مجری برنامه های متنوع است، ترویج فرهنگ مطالعه از طریق اجرای طرح هایی همچون طرح ملی «شنبه های کتاب»، برگزاری مسابقات متعدد و متنوع کتابخوانی به ویژه در مناسبت های ملی مذهبی و ... از جمله این برنامه ها است.

 

ویژگی همه این فعالیت ها عدم انحصار به گروه سنی و جنسیتی خاص است بلکه عموم علاقمندان به فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و رسانه ای در فضای معنوی مسجد می توانند در دوره ها و برنامه های کانون فرهنگی هنری «غدیر» شرکت داشته باشند، چنان که اکنون 720 نفر عضو این کانون چنین هستند.

 

اگرچه کانون فرهنگی هنری «غدیر» با کسب 16218 امتیاز تا امروز که سه روز به پایان اجرای طرح ملی «ایران قوی» باقیمانده است، دومین کانون پیشتاز این طرح است اما با توجه به تداوم ثبت فعالیت کانون های در سامانه بچه های مسجد تا یوم الله 22 بهمن و بعد از آن انجام ارزیابی ها و داوری ها، هنوز باید منتظر بود تا برترین های طرح ملی «ایران قوی» در روز 18 اسفندماه، سالروز تاسیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مشخص شوند.

 

پایان پیام/ 9