مشارکت‌محوری مهمترین اصل در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب/تمدید مهلت ارسال آثار تا پایان دی ماه
مشارکت‌محوري مهمترين اصل در جشنواره روستا و عشاير دوستدار کتاب/تمديد مهلت ارسال آثار تا پايان دي ماه

مشارکت‌محوری مهمترین اصل در جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب/تمدید مهلت ارسال آثار تا پایان دی ماه

حيدري با اشاره به اينکه فعاليت جمعي و مشارکت محوري مهمترين اصل در جشنواره روستا و عشاير دوستدار کتاب محسوب مي‌شود، از تمديد مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تا پايان دي ماه خبر داد.
شناسه خبر : 21484 تاریخ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۰۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست هم‌اندیشی پیرامون هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، امروز سه‌شنبه 9 دی ماه برگزار شد.



این نشست به صورت مجازی و در فضای اسکای روم، با حضور «اسماعیل  زیارتی» رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، «ابراهیم حیدری» مدیر کل دفتر مطالعات  برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، «مهدی رمضانی» معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و «رضا برزگر» معاون دفتر فرهنگی اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری برگزار شد.



«ابراهیم حیدری» با اشاره به فراخوان هفتمین دوره جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب گفت: اوایل هفته جاری این فراخوان تمدید و مهلت شرکت در آن تا پایان دی ماه ادامه دارد؛ این جشنواره اهداف اولیه و تکمیلی دارد که مهمترین آن توسعه زیرساخت‌های حوزه نشر و فرهنگ و همچنین ترویج برنامه‌های ترویج کتابخوانی در روستاهای سراسر کشور با استفاده از ظرفیت های بومی، محلی و انسانی است.


مدیر کل دفتر مطالعات  برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هم‌افزایی میان دستگاه‌های سراسر کشور ادامه داد: زمانی که صحبت از برنامه‌های یک روستا در این جشنواره می شود، مقصود کل روستا است نَه صرفا کتابخانه، کانون فرهنگی هنری، دهیار یا شخصی دیگر، ما مجموعه فعالیت های روستا در این عرصه را در نظر می گیریم.



وی تصریح کرد: هر طرحی که ارایه شود دبیرخانه جشنواره به اسم روستا این طرح را می شناسد و فعالیت فردی مد نظر نیست، بلکه باید مجموعه‌ای از ظرفیت های روستا جمع شده و در قالب برنامه مدون تدوین و ارایه شود. در این راستا ضرورت دارد فعالان فرهنگی روستا جمع شده و در قالب کارگروه مشورتی با حضور افرادی که در این عرصه تجربه دارند اعم از نویسندگان و اهل قلم، معلمین، روحانیون، مسئولان کتابخانه ها و مسئولان کانو ن های فرهنگی هنری مساجد اقدام به فعالیت کرده و در مرحله بعدی بر اساس ظرفیت های محلی و بومی و انسانی کار را پیش ببرند؛ برای مثال اگر روستا آثار تارخی دارد، اگر کتابخانه خوبی دارد یا در حوزه صنایع فرهنگی فعال است باید مورد توجه قرار گرفته و در قالب برنامه های مربوط به ترویج کتابخوانی ارایه شود.


حیدری گفت: در مرحله سوم باید مستندات این فعالیت ها در فرم مربوط به جشنواره درج شود، البته این فرم نیز در قالب ارایه شده که یکی مربوط به فعالیت های گذشته و دیگری مربوط به فعالیت های آینده است. فعالیت هایی که در گذشته انجام شده باید به همراه مستندات ارایه شود و برنامه آتی نیز باید به همراه ضمانت های مروبط ارایه شود برای مثال فرماندار طرح را پذیرفته و قبول کرده است که کتابخانه ساخته شود، یا دهیار پذیرفته تا زمینی را برای ساخت کتابخانه اختصاص دهند؛ همچنین مواردی نظیر برخی ظرفیت ها نیز باید ارایه شود، برای مثال وجود شاعران یا نویسندگان در روستا، دارا بودن پایگاه بسیج، دارا بودن کانون فرهنگی هنری از جمله مواردی است که در فرم اول باید ارایه شود.


مدیر کل دفتر مطالعات  برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصل جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مشارکن محور است، گفت: این جشنواره و فعالیت‌های مربوط به آن در هر روستا بر اساس فعالیت جمعی است، هیچ برنامه ای نمی تواند به تنهایی از سوی یک شخص اجرا شود، باید رایزنی در مورد هر برنامه ای با هماهنگی و مشارکت صورت پذیرد.


حیدری ادامه داد: مساله بعد ارایه برنامه و طرح هایی است که در ایام کرونا در عرصه کتاب انجام شده است که این مورد در بخش فرم مجازی ارایه و به صورت پستی یا مجازی ارسال می شود.