مسجدی با بیش از دو قرن قدمت در شبه‌ جزیره بوشهر
مسجدی با بیش از دو قرن قدمت در شبه‌ جزیره بوشهر

مسجدی با بیش از دو قرن قدمت در شبه‌ جزیره بوشهر

مسجد سید الشهدای کوی شنبدی واقع در منتهی الیه شرق شبه‌ جزیره بوشهر یکی از قدیمی ترین مساجد استان که قدمت آن به پیش از دوره قاجار برمی‌گردد.
شناسه خبر : 1002587 تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۱۴

به گزارش  خبرگزاریشبستان از بوشهر، مسجد سید الشهدای کوی شنبدی بوشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین مساجد استان که قدمت آن به پیش از دوره قاجار برمی‌گردد در منتهی الیه شرق شبه‌ جزیره بوشهر واقع شده است.

 

بر اساس روایت‌های شفاهی و گفته‌های اهالی و بزرگان کوی شنبدی، شخصی به نام «شنبه ‌بن صالح آل عصفور» که فردی شیعه عرب و اهل کشور مصر بوده است، با خانواده‌اش راهی ایران و در نهایت بندر بوشهر می‌شود و در همین محله کنونی یعنی کوی شنبدی اقامت می‌کند که شنبه آل عصفور به کمک اهالی محل و با هزینه خود مسجد کوچکی بنا می‌کند و بعدها محل هم به اسم وی «شنبدی» نام‌گذاری می گردد.

 

در سال‌های ۱۲۷۰ هجری شمسی «مرحوم سید محمدرضا کازرونی» در راستای توسعه این مسجد زمین‌های بیشتری در اطراف آن را خریداری می‌ کند و این مکان بزرگتر شده و به شکل امروزی درمی‌آید و چون مسجد توسط وی نوسازی شده بود، از آن زمان به «مسجد نو» معروف می‌شود ونام این مسجد پس از انقلاب به سیدالشهداء(ع) تغییر یافته است.

 

 

در مورد صحن یا برهه مسجد سیدالشهدا گفته می‌شود که در گذشته شخصی روحانی به نام رئوف زمینی را وقف مسجد می‌کند که تاکنون به‌ عنوان محلی برای برگزاری مراسم سینه ‌زنی و عزارداری سنتی استفاده می‌شود.

 

برگزاری آیین های مذهبی یکی از جلوه‌های بی نظیر در این مسجد است که هر ساله در ایام محرم و صفر مردم این محله و همچنین افرادی از دیگر محلات در این مسجد گرد هم جمع شده و به عزاداری می‌ پردازند.

 

از بانیان این مسجد از گذشته تاکنون می‌توان به بانی مسجد سید امیر امامزاده‌ای، آمیرزاده، کل محمد ابراهیم جفتک، شمسایی، حاج اسماعیل شکیبازاده، حاج ماشالله شریفیان و سعید خرمایی پور اشاره کرد.

 

 

نوحه خوان‌های مسجد نیز ناخدا عباس دریانورد، محمد شریفیان، مهیمنیان، علی دشتی نجار، باقر آرامی، امیر کردی‌زاده، ابولقاسم بنکول، داریوش ماهینی و محمد علی کشتکار بوده‌اند و اکنون امیر گوهرشناس در این مسجد نوجه‌خوانی می‌کند.

 

«ناخدا عباس دریانورد» کاپیتان کشتی پرسپولیس و مظفری از نوحه خوان های این مسجد در دوران قاجار بوده است. وی یکی از نوحه سرا ها و همچنین ابداع گر و بنیانگذار عزاداری سنتی بوشهری است.

 

 

کانون فرهنگی هنری جوانان مسجد سیدالشهدا (ع) متشکل از جوانان خلاق که بیشتر آیین های فرهنگی مذهبی در این مسجد به همت جوانان مسجدی صورت می گیرد.

 

یکی از فعالیت بسیار موثر کانون جوانان مسجد سیدالشهدا کوی شنبدی احیا آیین های سنتی مذهبی بوشهر بوده  که طبق آداب و رسوم گذشته در ایام خاص در این مسجد اجرا می شود.

 

برگزاری مراسمات مذهبی توسط کانون جوانان مسجد کوی شنبدی بوشهر در سطح شهرستان بوشهر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برگزاری مراسمات در این مسجد با محوریت مردم باعث ماندگاری و جاودانگی مراسم عزای حسینی شده است.

 

پایان پیام/ 647