جشنواره ملی نماهنگ روستا و عشایر گامی در راستای تحقق وحدت میان اقوام مختلف ایرانی
جشنواره ملي نماهنگ روستا و عشاير گامي در راستاي تحقق وحدت ميان اقوام مختلف ايراني

جشنواره ملی نماهنگ روستا و عشایر گامی در راستای تحقق وحدت میان اقوام مختلف ایرانی

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر ارزاني با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره ملي نماهنگ روستا و عشاير گفت: اين جشنواره گامي در راستاي تحقق وحدت ميان اقوام مختلف ايراني است.
شناسه خبر : 20450 تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۵۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نخستین جشنواره ملی نماهنگ روستا و عشایر به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری برگزار می شود.


 
با توجه به اهمیت و تاثیر برگزاری این جشنواره در حفظ فرهنگ اقوام، بر آن شدیم با حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت وگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید:


 
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری جشنواره ملی نماهنگ روستا و عشایر حمایت از فرهنگ است، اظهار کرد: این جشنواره به منظور توسعه فرهنگ و هنر و کشف استعدادهای نهفته در میان روستاییان و عشایر، برگزار می شود و اساسا یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همین مولفه است.


 
دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جمله ابزاری که می تواند فعالیت ها و خدمات روستاییان و عشایر را معرفی کند قالب نوین نماهنگ است که می تواند منجر به گسترش سنت های روستایی و عشایری، کارآفرینی شود. اکنون جامعه با مشکلات مختلفی از جمله کار مواجه است، اگر به درستی جایگاه روستا تبیین شود افراد به جای گسیل شدن به سمت شهرها در روستا به فعالیت می پردازند.


 
وی افزود: این قالب جشنواره برای نخستین بار است که در ایران اسلامی برگزار می شود و اهداف متعددی را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به تحقق وحدت ملی در بین اقوام مختلف و روستاییان و عشایر، اشاره داشت، جشنواره مذکور در واقع منجر به ایجاد مفاهمه بیشتر، تقویت ادبیات مشترک فرهنگی و البته آشنایی با فرهنگ های مختلف در کشور می شود.


 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی با اشاره به نقش روستاییان و عشایر در ادوار مختلف انقلاب اسلامی گفت: با توجه به این جایگاه، گسترش و توسعه آموزه های معنایی انقلاب در فرهنگ روستا و عشایر از جمله مواردی است که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است چراکه اگر همت این قشر نبود انقلاب اسلامی به شکلی که امروز هست وجود نداشت و این جایگاه را در جهان نداشتیم.
 
 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در ادامه شناخت استعدادهای جوانان و اخلاقیات روستاییان است، را به عنوان بخش دیگری از اهداف این جشنواره ملی خواند و گفت: در هر بخشی از این مرز و بوم با وجود آداب و سنت های اصیل مختلف، مردم ویژگی های مشترکی دارند که از جمله آنها می توان به مهمان نوازی اشاره داشت، سوال آن است آیا واقعا توانسته ایم این سنت اصیل را به مردم خودمان منتقل کنیم؟ هرکدام از این نماهنگ ها می تواند سرآغازی بر معرفی این سنت ها باشد.

 
 
وی با اشاره به موضوعاتی که در نخستین جشنواره ملی نماهنگ روستا و عشایر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: «آداب و رسوم روستاییان و عشایر در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی»، «دیروز، امروز و فردا در سبک زندگی عشایر و روستاییان»، «آب، روستا و عشایر»، «فرهنگ ایثار و شهادت»، آزاد (با نگاه به اهداف جشنواره) موضوعات این جشنواره را تشکیل می دهند.


 
دبیر شورای فرهنگ و هنر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود به توجه نسبت به مقوله طبیعت گردی و گردشگری تاکید کرد و گفت: این گستره ای است که به درستی به آن پرداخته نشده است، چه بسیار روستاهای بکر که حتی ایرانیان هم از آن اطلاع ندارند چه رسد به گردشگران خارجی، بنابراین باید این فضاهای بکر و دیدنی طبیعی را به دیگران معرفی کرد و خروجی این کار می تواند به زبان مختلف ترجمه و در اختیار رایزنی های فرهنگی در کشورهای خارجی قرار گیرد.


 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تولید این نماهنگ ها، گام مهمی در راستای اعتلا و معرفی فرهنگ ایران اسلامی باشد.