ورود «معرفی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران» به بازار نشر
ورود «معرفی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران» به بازار نشر

ورود «معرفی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران» به بازار نشر

کتاب «معرفی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران» شامل نحوه اجرا، اهداف، نهادها و سازمان‌های همکار، دستاوردها، شاخص‌های انتخاب و آمار و گزارش برگزاری هر برنامه در سال‌های مختلف روانه بازار نشر شد.
شناسه خبر : 1000699 تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۴۰

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: هر ساله مجموعه فعالیت های ترویج کتابخوانی در قالب کتابی با عنوان معرفی برنامه های ترویج کتاب خوانی در ایران منتشر می شود و در اختیار علاقمندان به این حوزه قرار می گیرد. امسال نیز این فعالیت ها در قالب کتابی با همین نام که توسط روابط عمومی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب تهیه شده، منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .

 

این کتاب در چهار بخش به معرفی فعالیت های کتابخوانی که از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال های گذشته و بخصوص ۱۳۹۸ برگزار شده، پرداخته است.

 

نحوه اجرا، اهداف، نهادها و سازمان های همکار، دستاوردها، شاخص های انتخاب و آمار و گزارش برگزاری هر برنامه در سال های مختلف در این کتاب به تفکیک اشاره شده است .

 

همچنین در دو بخش آخر این کتاب به معرفی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و شبکه های کتابخوانی این ستاد پرداخته و در بخش آخر کتاب نیز به معرفی پژوهش های انجام گرفته در این دفتر در حوزه کتابخوانی اشاره شده است .

 

«طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران»، «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب»، «تقدیر از افراد و گروه­های برگزیده در ترویج کتاب­خوانی» و «جام باشگاه­های کتابخوانی کودکان و نوجوانان» چهار فعالیت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به منظور گسترش عدالت فرهنگی، ایجاد امید و شور در جامعه، تمرکززدایی و توسعه فعالیت­های فرهنگی از سال ۱۳۹۳ به این سو طراحی و هر ساله اجرا می­ شود.

 

در برگزاری این چهار رویداد، نهادها و دستگاه­های دولتی و غیردولتی همکاری دارند که ازجمله می­توان به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه­های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، ستاد هماهنگی کانون­های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خانه کتاب و ادبیات داستانی ایران ، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان،انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شبکه­های ترویج کتابخوانی و نهادهای بین­المللی مانند کمیسیون ملی یونسکو، شرکت ارتباطات سیار هوشمند امین، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) شبکه شهرهای دوستدار کتاب، شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جمع زیادی از انجمن­ها، تشکل­ها و سازمان­های مردم ­نهاد اشاره کرد .

 

پایان پیام/ 9