اعلام جزئیات طرح سرود سراسری «یاد شهیدان»/بهره‌برداری ستاد فهما از ابزار هنر در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
اعلام جزئيات طرح سرود سراسري «ياد شهيدان»/بهره‌برداري ستاد فهما از ابزار هنر در راستاي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت

اعلام جزئیات طرح سرود سراسری «یاد شهیدان»/بهره‌برداری ستاد فهما از ابزار هنر در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

سعادتي جزييات طرح سرود سراسري «ياد شهيدان» را تشريح کرد و گفت: براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت بايد از ابزارهاي هنري استفاده کنيم.
شناسه خبر : 20082 تاریخ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۴:۵۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) به نقل از خبرگزاری شبستان، «سعید سعادتی» در نشست انعقاد تفاهم نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد که امروز سوم آذر ماه برگزار شد، گفت: در دوران مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور آقای اوحدی، سردار سلیمانی به عنوان معاون فرهنگی و حسینی مدیر کل فرهنگی این بنیاد ارتباط خوبی بین بنیاد با کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شکل گرفته است.



معاون فرهنگی هنری ستاد فهما با اشاره به فعالیت هایی که امسال با همکاری بنیاد و کانون ها صورت گرفته است، گفت: یکی از برنامه های عملیاتی ما «سه شنبه های تکریم» است. این برنامه با حضور وزیر ارشاد، رییس بنیاد شهید و رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با حضور در خانه شهیدان خالقی پور رسما کلید خورد.



وی تصریح کرد: طبق آمار روزانه سامانه «بچه های مسجد» تاکنون در زمینه دیدار با خانواده شهدا پنج هزار و 736 عکس و اخبار بارگزاری شده است.



معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفت: تکریم خانواده شهدا در ایام شیوع کرونا متفاوت است. در استان های با وضعیت سفید از طریق ارتباط مجازی و جلسه مجازی با بیت شهید و بهره برداری از فرمایشات خانواده شهید و قرائت بخشی از وصیت نامه شهید و انتشار عکس و مطالب بیان شده در این دیدار صورت می گیرد. در استان هایی که دارای وضعیت قرمز هستند نیز دیدار به صورت تلفنی و تصویری انجام می گیرد و یک عکس نوشته نیز منتشر می شود.



وی همکاری بنیاد شهید با کانون های فرهنگی هنری را اقدام خوبی دانست و گفت: برنامه «روح مقاومت» یک رویداد ملی است که از سالروز رحلت حضرت امام (ره) تا بیست و دوم بهمن ماه اجرا می شود. طی این برنامه خوانش وصیت نامه شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، مقاومت و شهدای سلامت را داریم. این خوانش توسط نوجوانان به صورت تصویری خوانده می شود و در سامانه بارگزاری می کنند.



وی افزود: تاکنون سه هزار و 448 اثر از سراسر کشور به این جشنواره ارسال شده است.



معاون فرهنگی هنری ستاد فهما همچنین به رویداد سراسری یاد شهیدان اشاره کرد و گفت: طرح اجرای سرود سراسری یاد شهیدان با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران از فردا چهارم آذر ماه کلید می خورد. یکی از هنرهای پیشتاز پس از ورود امام (ره) که به صورت رسمی و هنری اجرا شد، اجرای سرود بود؛ حتی شاهد بسیج میلیونی مردم در هنگام انقلاب بودیم که سرود می خواندند. در دفاع مقدس نیز هنگامی که جبهه ها نیاز به حضور جوانان داشتند با سرودهای حماسی مردم بسیج می شدند و به رزمنده ها روحیه می دادند. خیلی از مطالب و پیام های انقلابی و فرمایشات امام (ره) در قالب سرود منتشر می شود و روحیه مقاومت در قالب سرود بود.



سعادتی تصریح کرد: متاسفانه موضوع سرود رو به فراموشی گرفت و در چهل سالگی انقلاب شاهد اجرای سرود سراسری چهل هزار نفری در 400 نقطه کشور بودیم که در میادین اصلی استان ها خوانده شد. این باعث جوشش و حیات گروه های سرود مسجدمحور شد.



وی در ادامه نیز به جشنواره سرود سردار آسمانی اشاره کرد و گفت: به مناسبت اولین سالگرد سردار قاسم سلیمانی با محوریت استان کرمان این جشنواره از سیزدهم دی آغاز می شود. در سامانه بچه های مسجد 1385 گروه سرود شناسنامه دار ثبت شده است که فعال هستند. بیش از 300 اثر به این جشنواره ارسال شده که رقابت های سنگینی را پیش بینی می کنیم که با داوری سطح بالا قضاوت می شوند. همچنین تئاتر ویژه سالگرد شهادت سردار سلیمانی با همکاری دبیرخانه انجمن های دفاع مقدس نیز در دستور کار است.



به گفته سعادتی، جشنواره سرود صدای انقلاب در دهه مبارکه فجر با محوریت استان هرمزگان اجرا می شود.



سعادتی محوریت همایش ملی سرود یاد شهیدان را ایثار و شهادت، مقاومت و عزت ایرانی، مسجد و گام دوم انقلاب، پیشرفت و امید به آینده، قرآن و سیره اهل بیت (ع) برشمرد.



وی همچنین به موضوعات این جشنواره اشاره کرد و گفت: ایثار و شهادت، شهدای مدافع حرم (شهدای مقاومت)، شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، ایثارگران کادر در مان (شهدای سلامت)، ایثار اجتماعی و بصیرت ولایی از موضوعات این جشواره است.



معاون فرهنگی هنری ستاد فهما بیان کرد: استان های گلستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، کرمان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری میزبان برگزاری این جشنواره هستند.



وی همچنین به شیوه ارایه این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح به صورت اجرای سرودهای خیابانی، کاروانی و محیطی در مساجد و محله ها، معابر و چهارراه ها، حاشیه پیاده روها، پاساژها، یادمان های شهدای دفاع مقدس و قطعه شهدای گمنام و بسیج گلزارهای شهدا اجرا می شود که برای مخاطبان عام است.



سعادتی همچنین به شیوه اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: زمان هر اجرا 20 دقیقه شامل سه سرود خواهد بود. نفرات هر گروه 8 تا 15 نفر هستند که هر گروه سه اجرا خواهد داشت، در مجموع 45 اجرا صورت می گیرد. همچنین جوایزی نیز اهدا می شود که به گروه اول سه میلیون تومان، گروه دوم دو میلیون و 500 تومان، گروه سوم دو میلیون تومان، به بهترین تک خوان یک میلیون تومان و تقدیر از تک خوانی نیز 500 هزار تومان اعطا می شود.



وی در پایان گفت: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید از ابزارهای هنری استفاده کنیم چرا که ذائقه نسل امروز متنوع است و محصولات هنری مختلفی داریم. برای اینکه بتوانیم این فرهنگ را برای کودکان مان نهادینه کنیم باید از روش های هنری و هنرمندان استفاده شود البته باید این فعالیت ها بیشتر از سوی مردم باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.