نقش اثرگذار مساجد در تربیت جوانان متعهد و انقلابی/ مدیریت مسجد به رونق مساجد کمک می کند
نقش اثرگذار مساجد در تربیت جوانان متعهد و انقلابی/ مدیریت مسجد به رونق مساجد کمک می کند

نقش اثرگذار مساجد در تربیت جوانان متعهد و انقلابی/ مدیریت مسجد به رونق مساجد کمک می کند

به گفته حجت الاسلام باقری، برای تغییر سبک زندگی و تربیت جامعه اسلامی و جوانان متعهد و انقلابی بایستی مساجد را محور کارهای خود قرار دهیم.
شناسه خبر : 989126 تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، با توجه به شرایط موجود کشور و مشکلاتی که به واسطه تحریم های اقتصادی بر کشور وارد می شود هدایت و تربيت صحيح جوانان و به کارگيری نيروها و استعدادهای آنان در پيشرفت آینده کشور بسيار مؤثر است؛ از اینرو خبرنگار خبرگزاری شبستان مصاحبه ای با حجت الاسلام مهمدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است تا ضمن ارائه راهکارهای لازم برای خروج از این بحران ها به سوالاتی در خصوص نقش مساجد در تربیت جوانان متعهد و انقلابی پاسخ دهد.

 

خبرگزاری شبستان: با توجه به شرایط حاکم بر کشور در پی تحریم های موجود و شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی به عنوان نماینده مردم چه راهکاری برای خروج از این شرایط پیشنهاد می کنید؟

 

حجت الاسلام باقری: وجود تحریم برعلیه ایران برکسی پوشیده نیست از اینرو مقام معظم رهبری راهکار اقتصاد مقاومتی را پیش روی ما قرار داده است و بنابراین برای مقابله با مشکلات اقتصادی لازم است تا اقتصادی مقاومتی را در کشور به جریان بیاندازیم از اینرو لازم است تا مسئولان حتی بخش خصوصی با شناسایی نقاط ضعف خود، در برابر هرنوع حمله تهاجمی اقتصادی مقاوم شوند.

 

لازم است تا فعالان بخش خصوصی خود را با شرایط موجود سازگار کنند و ضعف های دولت را پوشش دهند چرا که در کنار تحریم های موجود، ضعف دولت هم مزید برعلت شده و بخش های خصوصی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

دولت موظف است تا با رویکرد جهادی پای کار باشد و کسی که عهده دار خدمت به ملت ایران است بایستی با تمام قوا خدمت کند و مجلس نیز در تلاش است تا با مدیرانی که در خصوص وظایف خود کوتاهی می کنند به لحاظ قانونی برخورد نماید؛ از اینرو لازم است تا مدیرانی که توان خدمت به مردم را ندارند، مسئولیت خود را واگذار کنند.

 

در این شرایط، مجلس بنای کمک رسانی و امدادگری به دولت را دارد و در هر بخشی از دولت که لازم باشد مجلس ورود پیدا کرده و مشکلات مردم را حل کند، نمایندگان مجلس به دنبال مچ گیری نیستند و تنها برای خدمت به مردم اعلام آمادگی می کنند.

 

متاسفانه شیوع ویروس کرونا نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای جهان را با مشکلات عدیده ای بالاخص از لحاظ اقتصادی مواجه کرده است بنابراین برای مقابله با این ویروس بایستی راهکار پیشگیرانه را در پیش بگیریم و خود را با شرایط موجود سازگار کنم.

 

در کنار زحمات و تلاش‌های کادر درمان، مردم نیز بایستی پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و مسئولان نیز بایستی بسترهای لازم برای مقابله با ویروس کرونا را فراهم سازند چرا که رفتارهای پیشگیرانه بهترین راهکار مبارزه با ویروس کرونا است.

 

خبرگزاری شبستان: رویکرد مجلس یازدهم در حوزه مسایل فرهنگی که می توان گفت ریشه مشکلات دیگر به حساب می آید چیست؟

 

حجت الاسلام باقری: بسیاری از مشکلاتی که کشور با آن مواجه است، ریشه فرهنگی دارد به عنوان مثال برای مقابله با ویروس کرونا، اگر ریشه های فرهنگی در کشور عمیق تر بود، این ویروس تا این اندازه شیوع پیدا نمی کرد و مردم با رفتارهای بهداشتی که ریشه در فرهنگ دارد، با این ویروس مقابله می کردند.

 

حل مشکلات فرهنگی، ریشه تمام مشکلات تلقی می شود اگر فرهنگ در جوامع غنی باشد، راحت تر می توان با مشکلات مواجه شد، در شرایط اقتصادی موجود نیز اگر فرهنگ استفاده از منابعی همچون آب، برق، گاز، سوخت و ... در کشور وجود داشته باشد مردم در استفاده از این منایع صرفه جویی کرده و هزینه های این منابع به بخش تولید تزریق می شود بنابراین بخش فرهنگ یک بخش مهم و تاثیرگذار محسوب می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز تلاش شده تا موضوعات فرهنگی که دغدغه های مقام معظم رهبری محسوب می شود در دستور کار قرار گیرد، یکی از این موضوعات سبک زندگی ایرانی، اسلامی است که به اعتقاد نمایندگان عضو این کمیسیون اگر این سبک زندگی در بین خانواده ها جاری شود بسیاری از مشکلات جامعه حل می شود.

 

از دیگر موضوعات مورد توجه در کمیسیون فرهنگی مجلس، بحث جمعیت و ارائه راهکار برای جلوگیری از کاهش نرخ جمعیت و حرکت جامعه به سمت پیرسالی است که برای این موضوع نیز راهکارهایی ارائه شده است؛ همچنین در این کمیسیون بحث فضای مجازی و تبدیل تهدیدات این فضا به فرصت ها مورد توجه قرار گرفته است.

 

فضای مجازی در کنار تهدیداتی که دارد از مزایایی برخوردار است اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بیان کنیم می توانیم به مزایا و معایب نفت در مناطق نفت خیز و مشکل آلودگی آب شرب این مناطق اشاره کنیم، نفت برای کشورها سرمایه به شمار می رود ولی مناطق نفت خیز با مشکل آب شرب آلوده و مشکل کشاورزی مواجه هستند از اینرو باید تلاش شود تا از فرصت های فضای مجازی در کشور استفاده کرد.

 

خبرگزاری شبستان: با توجه به نقش مساجد در پیروزی انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی از نظر شما چگونه می توان در سایه مساجد مشکلات کشور را حل کرد؟

 

حجت الاسلام باقری: دین اسلام به عنوان کامل ترین دین بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد و از آنجائیکه جامع ترین برنامه را برای زندگی بشر ارائه می دهد به عنوان کامل ترین دین مور تاکید است اسلام زیرساخت های زندگی اجتماعی را برای بشر تدارک دیده است؛ یکی از این زیرساخت ها، احداث مسجد است؛ مسجد باعث اتحاد و اجتماع مردم می شود، اجتماعی که برپایه اعتقادات، فرهنگ دین، عبادت و معنویت بنا شده است.

 

برپایی نماز جماعت در مساجد، حل مشکلات مسلمانان، آموزش احکام و دیگر اقدامات در مساجد آغاز شد و اینکه خداوند مساجد را خانه خود معرفی کرده است بزرگترین پشتوانه مساجد به شمار می رود؛ مساجد در طول تاریخ اسلام منشاء اثر بوده و قبل از پیروزی انقلاب نیز پایه ریزی انقلاب در مساجد انجام شد و پس از آن نیز در طول جنگ تحمیلی تمام اجتماعات در مساجد انجام می شد از اینرو برای تغییر سبک زندگی و تربیت جامعه اسلامی و جوانان متعهد و انقلابی بایستی مساجد را محور کارهای خود قرار دهیم.

 

خبرگزاری شبستان: چه پیشنهادی برای پویاسازی و جذب بیشتر جوانان به مساجد دارید و اینکه نقش رسانه ها بالاخص رسانه های دینی در پویایی مساجد و مراکز دینی چیست؟

 

حجت الاسلام باقری: قوی ترین رکن ساخت جامعه دینی، مساجد هستند از اینرو باید تلاش شود تا ضمن پررونق کردن مساجد، زمینه حضور جوانان در این اماکن مذهبی را فراهم کرد، یکی از مواردی که در مساجد نیازمند بازنگری هستیم معماری و مدیریت مساجد است.

 

کارهای فرهنگی زمانبر است و رسانه ها نمی توانند به صورت پروژه ای بر روی این موضوع که مساجد پویاتر شوند مانور دهند؛ رسانه ها می توانند به صورت تدریجی به ارتقاء فرهنگ در جامعه کمک کنند و در طول چند سال می توان به این نقطه رسید که مراکز دینی و فرهنگی پویا، مورد استفاده قرار گیرند.

 

پایان پیام/ 73