بافته دست هنرمندان کانون‌های فهمای ایلام پیش روی زائران بین‌المللی حرم علمدار کربلا/آغاز بافت یک تخته فرش ابریشم نفیس
بافته دست هنرمندان کانون‌هاي فهماي ايلام پيش روي زائران بين‌المللي حرم علمدار کربلا/آغاز بافت يک تخته فرش ابريشم نفيس

بافته دست هنرمندان کانون‌های فهمای ایلام پیش روی زائران بین‌المللی حرم علمدار کربلا/آغاز بافت یک تخته فرش ابریشم نفیس

حجت‌الاسلام و المسلمين امير ارزاني، با اشاره به اهميت زبان هنر در ترويج معارف ديني گفت: امسال هنرمندان کانون‌هاي فهماي استان ايلام اقدام به بافت يک تخته فرش ابريشم دستباف براي حرم مطهر علمدار کربلا کرده و به وسيله اين هنر بومي ايراني، عرض ارادت خود را به خاندان اهل بيت(ع) ابراز مي‌کنند.
شناسه خبر : 16984 تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۰:۱۶

حجت الاسلام و المسلمین «امیر ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌‌ای(فهما)، با اشاره به اهمیت همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی، گفت: رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی)، اربعین را استمرار نهضت ظلم‌ ستیزانه‌ امام حسین(ع) می‌ دانند و درس بزرگ آن را زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ شهادت در مقابل تبلیغات دشمن معرفی می‌ کنند.


 
مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: معظم له از پیاده روی اربعین حسینی به عنوان پدیده‌اى بى‌نظیر و بى‌سابقه‌ در سال های اخیر یاد کردند و فرمودند: این حرکت عشق و ایمان است؛ مردم به ساحت سیّد الشهداء(علیه ‌الصّلاة والسّلام) واقعاً اظهار ارادت می کنند؛ این معرفت و این محبت، برای ما، برای ملت ما افتخار است.



وی با بیان اینکه حرکت عظیم مسلمانان در اربعین حسینی آن را به بزرگترین گردهمایی عالم مبدل کرده است، به آثار و تبعات مختلف این اجتماع میلیونی اشاره و ابراز کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد (یا کانون های فهما) به عنوان متولیان اصلی فرهنگ و هنر اصیل اسلامی- ایرانی؛ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون که مصادف با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود و منتهی به اربعین حسینی و ایام پایانی ماه صفر می شود با مدیریت و درایت کامل ضمن اقامه عزای حسینی یاوران سلامت بوده و درعرصه همدلی و مواسات نیز خوش درخشیدند.


حجت الاسلام والمسلمین امیر ارزانی، با اشاره به گوشه ای از اقدامات و فعالیت های گسترده بچه‌های مسجد در کارگاه های تولید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده، گندزدایی نقاط مختلف شهرها و روستاها، یاری رسانی به محرومان و کمک به کادر درمان از آنان به عنوان افرادی مخلص و جهادی یادکرد که همزمان در سه سنگر مهم به نقش آفرینی پرداخته و یاور مدافعان سلامت، حامی اقشار آسیب پذیر و مروج فرهنگ و هنر عاشورایی هستند. 



وی اذعان داشت: ستاد فهما به پشتوانه ذخیره ارزشمند بچه های مسجد که رویش های انقلاب اسلامی هستند، متناسب با اقتضائات کنونی که به سبب شیوع بیماری کرونا تمام فعالیت ها و برنامه ها را تحت الشعاع خود قرار داده است، در پاسداشت اربعین حسینی اقدامات و فعالیت‌های گسترده ای را در قالب های مختلف آموزشی و فرهنگی در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور تدارک دیده است.


 
مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، ادامه داد: به همین مناسبت و با رویکرد کارآفرینی، یک تخته فرش نفیس به همت بانوان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام، برای اهداء به حرم مطهر علمدار کربلا طی مدت شش ماه بافته می شود.



وی با بیان اینکه هنر ایرانی همواره در عرض عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) خوش درخشیده است، اظهار کرد: بافت این فرش روز دوشنبه 14 مهر ماه با حضور نماینده حرم حضرت عباس(ع) در جمهوری اسلامی ایران در روستای گچ کوبان شهرستان بدره از توابع استان ایلام و با محوریت کانون فرهنگی هنری سیدالشهدا(ع) این روستا آغاز می شود.



حجت الاسلام و المسلمین امیر ارزانی، ابراز کرد: این اقدام عرض ارادتی به ساحت مقدس حضرت عباس(ع) است و امیدواریم که در سایه توجه آن حضرت بتوانیم در سطح کانون های مساجد استان ایلام کارگاه های کارآفرینی فرش بافی را توسعه بخشیم.



وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح، شرکت سهامی فرش ایران حضور و حمایت جدی داشتند، از نکات جالب توجه در مورد این فرش رعایت کلیه استاندارهای فرش‌بافی و نظارت کارشناسان این عرصه بر روند پیشرفت کار است.



 
مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در ادامه زبان هنر را بسیار تأثیرگذار و نافذ خواند و بیان کرد: این فرش دستباف نفیس با سررشته ذوق و هنر بانوان مسجدی، در تک تک تار و پود و گره های خود نماد ارادت و پیوند عمیق بچه های مسجد با فرهنگ عاشورایی خواهد بود.



وی با تأکید بر اینکه فرهنگ عاشورا و نام امام حسین(ع) باید به همگان معرفی شود تا زمینه ساز قیام جهانی امام زمان(عج) باشد، گفت: این فرهنگ سازی و بستر سازی در شرایط کنونی که با شیوع این بیماری همه گیر، بسیاری از مناسک و تجمعات بزرگ دینی از جمله همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی را به تعطیلی کشانده است می تواند با سرانگشت هنرمندانه بچه های مسجد در بافت و تکمیل این تخته فرش نفیس خود را نشان بدهد.



حجت الاسلام والمسلمین امیر ارزانی، یکی از ابتکارات فهما را شبکه سازی و گسترش ارتباط بچه های مسجد در گستره فضای مجازی برشمرد و تصریح کرد: امروز زیست بوم بچه های مسجد می‌تواند اثرگذار ترین نقش آفرینی کانون های فرهنگی هنری مساجد را در بسط و اشاعه فرهنگ عاشورایی و فلسفه و چرایی پیاده روی عظیم اربعین حسینی در عرصه بین الملل رقم بزند.



وی با اشاره به تأثیرگذاری شگرف کرونا بر تجمعات و رویدادهای بین المللی و خانه نشین کردن مردم در اقصا نقاط جهان، گفت: امروز جهانی گسترده تر در بستر فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها شکل گرفته است. ابرازی موثر، کارا و پرسرعت که تمامی مرزها را در نوردیده است و می توان از آن در راستای نشر و گسترش نهضت عاشورایی امام حسین(ع) و زمینه سازی برای قیام امام زمان(عج) بهره گرفت.



 
مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، تأکید کرد: بچه های مسجد در شرایط شیوع کرونا از تمام توان و ظرفیت های فکری، هنری، فرهنگی و اجتماعی خود بهره می گیرند تا پرچمدار این نهضت جهانی در فضای مجازی باشند.