جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر فرصتی برای آموزش اندیشه و فرهنگ به اقشار مختلف است
جشنواره داستان و قصه‌گويي روستا و عشاير فرصتي براي آموزش انديشه و فرهنگ به اقشار مختلف است

جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر فرصتی برای آموزش اندیشه و فرهنگ به اقشار مختلف است

داوران نخستين جشنواره داستان و قصه‌گويي روستا و عشاير، ضمن تقدير از برگزاري اين جشنواره، اين رويداد را فرصتي براي آموزش انديشه و فرهنگ به اقشار مختلف در قالب قصه توصيف کردند.
شناسه خبر : 16752 تاریخ انتشار : ۷ مهر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۲۸

«مریم سعادت» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن تقدیر از برگزاری نخستین جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود، گفت: این جشنواره حرکتی تاثیرگذار و رو به جلو در حفظ قصه‌ها از مناطق مختلف است. 



داور نخستین جشنواره داستان و قصه گویی روستا و عشایر افزود: قصه‌گویی محدودیت سنی ندارد، بسیاری از مولفه ها از طریق قصه به افراد آموزش داده می شود، بنابراین برگزاری چنین جشنواره ای از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد، گامی مثبت در حفظ این دستاورد است.


همچنین «محمد لارتی»، نیز طی گفت وگویی با ستاد ارتباطات رسانه‌‌ای (فهما)، با بیان اینکه خاستگاه بخش عمده‌ای از فرهنگ و باورهای ما به حضورمان در مسجد و فضای این مکان مقدس برمی گردد، گفت: اساسا بسیاری از موضوعات و مفاهیمی که اکنون سبک زندگی ما را شکل داده اند، از مساجد نشات گرفته است.


رئیس اداره هنرهای نمایشی بنیاد افزود: برگزاری چنین جشنواره‌ای باعث حضور مردم از سنین مختلف در مسجد و کانون های مساجد می شود، این اتفاق در واقع تبادل اطلاعات فرهنگی و مذهبی است؛ هرچند که اکنون به سبب شیوع کرونا عمده این برنامه در قاب فضای مجازی بروز و ظهور می کند اما با این وجود همچنان تاثیر خود را دارد.

اما «الهام دارابی»، از دیگر داوران جشنواره داستان و قصه‌گویی روستا و عشایر، در گفت وگویی با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) گفت: این جشنواره رویکردی تاثیرگذار در ترویج و حفظ قصه‌ها برای نسل‌های مختلف است، در واقع فراخوانی است برای همه مردم، برای کسانی که به اندازه شنیده هایشان از نسل قبل قصه ها را می شناسند و حالا قرار است در قالب این جشنواره خودشان در مقام قصه گو شروع به تعریف قصه کنند.


رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی افزود: جشنواره هایی از این دست فرهنگ سخن گفتن و اندیشیدن را در قاب قصه به مردم آموزش می دهد، از سوی دیگر با توجه به اینکه تمرکز این جشنواره بر روستا و عشایر است طبیعتا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت چراکه اقدامی در راستای حفظ فرهنگ بومی است، چه بسا قصه هایی که از دل روستا شکل می گیرند و سینه به سینه منتقل می شوند، این جشنواره فرصتی برای این سبک از قصه ها است.



وی افزود: قصه گویی درخت تنومند و ریشه داری است که شاخ و برگ آن باید در دنیای مدرن امروزی باشد، این جشنواره تعادل میان ریشه و شاخ و برگ ایجاد می کند. از سوی دیگر برپایی این جشنواره فرصتی است تا نسل قدیم و پدربزرگ و مادربزرگ ها فرصتی پیدا کنند تا این قصه ها را در قالب نوین برای دیگران به اشتراک بگذارند.



دارابی در پایان گفت: معتقدم جشنواره داستان و قصه گویی روستا و عشایر گامی رو به جلو در عرصه آموزش فرهنگ های بومی قلمداد می‌شود.