تداوم نهضت بیداری در جهاد کلامی امام سجاد(ع) ریشه دارد
تداوم نهضت بيداري در جهاد کلامي امام سجاد(ع) ريشه دارد

تداوم نهضت بیداری در جهاد کلامی امام سجاد(ع) ریشه دارد

سيد جليل هاشم البکا، نقش امام سجاد امام سجاد(ع) در زنده ماندن نهضت کربلا و تداوم نهضت بيداري تا به امروز را بي بديل خواند و گفت: کلام الهي که امام سجاد((ع) عهده دار آن بود از طريق آن امام همام در قالب دعا به جامعه منتقل شد.
شناسه خبر : 16103 تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۲۹

«سید جلیل هاشم البکا»، در گفت‌گو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) با بیان اینکه سلسله ائمه اطهار(ع) معجزه و کرامتی از معجزات خداوند متعال است، گفت: خداوند با آفرینش اهل بیت عصمت و طهارت بر انسانیت منت نهاد هرچند که انسان ها تاکنون ارزش این گنجینه را درک نکردند.

 

این فعال فرهنگی از کشور دانمارک اظهار کرد: امام سجاد(ع)  نشانه ای از نشانه های اعجاز خداوند است چرا که معصومیت و پاکدامنی را از پدرش امام حسین(ع) به ارث برد و برای فرزندانشان به ارث گذاشت و آن بزرگواران نیز این میراث را به یکدیگر منتقل کردند تا به امام مهدی(عج) برسد. با این سلسله و با این موضوع عصمت و امامت حفظ شد تا روزی که خداوند برای نجات بشر تقدیر خواهد کرد و آن روز، روز مستضعفین خواهد بود.

 

هاشم البکا، افزود: امام سجاد(ع) چهارمین امام معصوم بود. مقدر چنین بود که آن حضرت در جریان واقعه کربلا بیمار باشد که این اتفاق عنایات خداوند متعال این بود تا وجود امام سجاد(ع) در این جنگ از خطر دور باشد چه اینکه اگر از جهات جسمی و ظاهری آماده بود حتما به میدان جنگ می رفت و مانند سایر فرزندان و اصحاب امام حسین(ع) شهید می شد اما خداوند خواست که با این بیماری حرجی بر امام سجاد(ع) نباشد زیرا امور دیگری بر عهده آن امام همام بود.

 

این شاعر و فعال فرهنگی از کشور دانمارک، با بیان اینکه همیشه درگیری یا در میدان رزم است و یا در میدان سخن و کلام،  اضافه کرد: امام حسین(ع) می خواست از جنگ اجتناب کند. آن حضرت، همان مسیر برادر و پدرش را پیمود؛ برای اینکه نبرد زبانی نزد اهل بیت(ع) همیشه مقدم بر نبرد جهادی در میدان جنگ است و آن ها دائماً تلاش می کنند با زبان و کلام، بدی ها را به شکلی که بهترین گزینه است پاسخ دهند.

 

 

وی اذعان داشت: آن حضرت در ابتدا می خواست با زبان پاسخگوی آن ها باشد اما عرصه را برایشان تنگ کردند تا از مدینه به مکه و از آنجا به سمت عراق و کربلا رفت. در ابتدا تلاش کرد جنگی نباشد اما اجازه ندادند تا جایی که آن گفته معروفش را فرمود: «دعی فرزند دعی(منظور عبیدالله ابن زیاد بود)، مرا مخیر بین ذلت یا کشته شدن داشته است».امام حسین(علیه السلام) تسلیم نشد و فرمود «هیهات من الذله» و دیگر نوبت به شمشیر رسید.

 

هاشم البکا، با شرح شرایط بعد از قیام عاشورا، ادامه داد: برخی گمان می کنند در این جنگ فاسقان مقابل امام حسین(ع) به پیروزی رسیدند و ظاهر امر چنین به نظر رسید اما خداوند خواست تا این جنگ که باعث شهادت سیدالشهدا(ع)  شد به مرحله نبرد و جهاد زبانی برسد که نقش آن و قهرمانی آن را امام سجاد(ع)  و حضرت زینب(س)  به عهده داشتند.

 

 

وی گفت: وقتی امام سجاد(ع)  وارد کوفه شدند و بحث و گفتگو بین عبیدالله ابن زیاد و ایشان شروع شد می بینیم که حضرت چطور با صلابت و شجاعت حقیقت کربلا و مظلومیت اهل بیت(ع)  را برای جاهلان تبیین کرد و اینکه چگونه ستم بر قوانین الهی از جانب طاغوتیان و طاغیان توسط آنانی که امام حسین(علیه السلام) را شهید کردند، صورت گرفت.

 

مدیر معهد الفرات، تصریح کرد: با جهاد زبانی و کلامی امام سجاد(ع) اوضاع تغییرکرد و کم کم به اعتراض و انقلاب مردم تبدیل شد و تا امروزه این نهضت بیداری ادامه دارد.

 

 وی نقش امام سجاد(ع) را در تبیین حقایق واقعه کربلا، زنده نگاه داشتن نهضت عاشورا و مظلومیت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) بی بدیل خواند و گفت:  پس از رفتن آنان از کوفه به شام، مناظرات و بحث هایی با یزید ستمکار تشکیل شد و امام سجاد(ع) برای جاهلان و مردم شام تبیین کردند که چه کسانی شهید شدند؟ و چه کسانی سرهایشان بر سر نیزه رفت؟ و چه کسانی به عنوان اسیر به شام آمدند؟ این اسیران زن و بچه کیستند؟ سبط پیامبر کیست؟

 

البکا، اظهار کرد: کلام الهی که امام سجاد(ع) عهده دار آن بود منتقل و بیان شد و همان جنگی که دشمن فکر می کرد در آن پیروز شده است با خطابه و کلام مغلوب شد، البته امام سجاد(ع) پس از بازگشت به مدینه نیز نقش خود را با اخلاق و وقار و همچنین از خلال دعاها و ادعیه‌ای که اسلوب زیبا و محبوب و پذیرفتنی برای مومنان و برای هر کسی که می خواست استفاده کند، داشت؛ در بیداری مردم ایفا کرد و قلوب آنان را به سمت خود جذب کرد.

 

این نویسنده و پژوهشگر در خصوص اهمیت کتاب ارزشمند به جای مانده از امام سجاد(ع)، بیان کرد: صحیفه سجادیه که زبور آل محمد(ص) است چنان چه با این واژگان توصیف می شود همسنگ و موازی نهج البلاغه امام علی ابن ابیطالب(ع) است که در این کتاب شرح آیات قرآن به شکلی شگفت و معنوی برای هر کسی که بخواهد از آن بهره برد و به حکت های آن پی برده و از مسائل عبادی به مسائل عملی و کاربردی برسد،  وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: کسی که در صحیفه دقت کند خود را در ژرفای دریای عمیقی می بیند که در آن شنا می کند. آفاق و چشم اندازهای بزرگ دیگری را در اطراف خود می بیند که او را در این سفر و چرخش به راه خداوند از طریق اهل بیت(علیهم السلام) رهنمون می کند.