انس با قرآن از اصول مکتب تفسیری امام سجاد(ع) است
انس با قرآن از اصول مکتب تفسيري امام سجاد(ع) است

انس با قرآن از اصول مکتب تفسیری امام سجاد(ع) است

حجت الاسلام شيخ رضوان حيدر، در جريان گفت: يکي از اصول مکتب تفسيري امام سجاد (ع انس با قرآن و تدبر و تأمل در آيات قرآن است.
شناسه خبر : 16099 تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۱۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، سیزدهمین پیش نشست دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، با موضوع مکتب تفسیری امام سجاد(ع) با  سخنرانی حجت الاسلام شیخ رضوان حیدر، به زبان اردو در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

حجت الاسلام شیخ رضوان حیدر با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) در حدیث ثقلین می فرمایند: « انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»،  اظهار کرد: حدیث ثقلین به جایگاه هدایت‌گری قرآن کریم و اهل بیت پیامبر(ص) در دین اسلام و لزوم تمسک به آنها پس از درگذشت پیامبر اسلام(ص) اشاره دارد و اینکه این دو، همواره در کنار یکدیگرند تا در کنار حوض کوثر به پیامبر اکرم(ص) ملحق شوند.

 

 

وی در بیان نکاتی از این حدیث، ابراز کرد:  پیامبر اسلام(ص) امت را رها نکرده بلکه مطابق این حدیث و احادیث دیگر برای انها جانشین معین کرده است لذا لازمه دور ماندن از گمراهی و دست یافتن به هدایت؛ تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است چرا که هدایت بدون آن ممکن نیست.

 

 

حجت الاسلام شیخ رضوان حیدر، همراهی قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) را از دیگر نکات مهم در حدیث ثقلین برشمرد و بیان کرد: هیچ گاه بین قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) افتراق صورت نخواهد گرفت. بنابراین کسانی که با قرآن و اهل بیت پیامبر(ص) هستند از همه چیز بی نیازند و هیچ خوفی ندارند.

 

وی در ادامه با روایت حدیثی از امام سجاد(ع) مبنی بر اینکه: «اگر همه مردم‌ که‌ میان مشرق و مغرب هستند، بمیرند تا زمانی که قرآن با من‌ است از تنهایی هراسی ندارم.»، عنوان کرد: از این حدیث گهربار می توان نتیجه گرفت اگر با قرآن و اهل بیت باشیم هیچ هراسی نخواهیم داشت.

 

این کارشناس علوم دینی، سرمنشاء مشکلات بشر را در دوری از قرآن دانست و عنوان کرد: امروز هر چه بدبختی داریم بخاطر دوری از قرآن است لذا یکی از اصول مکتب تفسیری امام سجاد (علیه السلام) بودن با قرآن است.

 

وی در ادامه به بیان روایاتی از ائمه معصومین(ع) پرداخت و گفت: امام صادق(ع)می فرماید: «کان علی ابن الحسین((ص) احسن الناس صوتا بالقرآن و کان السقاؤون یمرون فیقفون ببابه یسمعون قرائته» ( علی بن الحسین علیه السلام خوش صداترین افراد در خواندن قرآن بود.افراد سقا همواره به هنگام عبور، بر در خانه اش می ایستادند و به قرائت او گوش می دادند).

 

 

حجت الاسلام شیخ رضوان حیدر، افزود: امام موسی بن جعفر(علیه السلام) نیز در خصوص انس آن امام همام با قرآن کریم می فرماید: « به هنگام قرائت قرآن توسط علی بن الحسین(علیه السلام) چه بسا فردی از آن جا عبور می کرد و از صدای خوش او مدهوش می گشت و اگر امام از حسن واقعی آن چیزی را آشکار می نمود، مردم تحمل و تاب زیبایی آن را نداشتند» .لذا اگر قرآن خواندن ما این طور باشد مردم همه چیز را فراموش کنند و رو به قرآن آورند.

 

 

وی یکی دیگر از روش های امام سجاد(ع) را تدبر و تأمل در آیات قرآن خواند و در ادامه به بیان مباحثی در خصوص مکتب تفسیری این امام همام پرداخت.

 

 

این کارشناس علوم دینی، گفت: روایـات تـفسیری که ازامام سجاد(ع) به دست ما رسیده است،  نشان می دهد که ایشان در کنار تفسیر آیات‌ قرآن، می کوشید تا شـیوه صحیح تفسیر قرآن را به مسلمانان بیاموزد. بنا براین تفسیرآیات را گاهی به قرآن و گاهی به احادیث معصومین، تاریخ و... می کردند.

 

 

گفتنی است، سیزدهمین پیش نشست دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) روز چهارشنبه(19 شهریور) با همکاری انجمن مهدویت مجتمع آموزشی عالی فقه(جامعه المصطفی العالمیه) و دبیرخانه کنگره، با حضور حجت الاسلام و المسلمین شیخ رضوان حیدر پیرامون مکتب تفسیر امام سجاد(علیه السلام) به زبان اردو برگزار شد.