همایش «نقش دعا و نیایش در زندگی انسان با نگاهی به صحیفه سجادیه» در کویته برگزار شد
همايش «نقش دعا و نيايش در زندگي انسان با نگاهي به صحيفه سجاديه» در کويته برگزار شد

همایش «نقش دعا و نیایش در زندگی انسان با نگاهی به صحیفه سجادیه» در کویته برگزار شد

همايش «نقش دعا و نيايش در زندگي انسان با نگاهي به صحيفه سجاديه» سه شنبه 18 شهريور به همت خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در کويته برگزار شد.
شناسه خبر : 16014 تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۱۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، همایش «نقش دعا و نیایش در زندگی انسان با نگاهی به صحیفه سجادیه» سه شنبه 18 شهریور به همت خانه فرهنگ ایران در کویته پاکستان برگزار و بر نقش امام سجاد(ع) در زنده نگهداشتن قیام عاشورا تأکید شد.



این همایش در راستای برگزاری برنامه‌های بین‌المللی دهمین کنگره امام سجاد(ع)، با تلاوت قاری محمد اسماعیل، از قاریان شهر کویته آغاز شد و سپس، مداحی و نعت خوانی در مدح رسول خدا(ص) توسط نعت‌ خوان اعظم چشتی، صورت گرفت که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.


«سید حسین تقی‌زاده‌واقفی»  با اشاره به آیه شریفه 186 سوره مبارکه بقره گفت: در فرهنگ قرآنی، راه صیقل خوردن قلب و روح انسان و پاکی آن از هرگونه آلودگی و هوا پرستی و هر آنچه غیر خدا است با ارتباط با خدای متعال گره خورده است و بهترین این ارتباط نیایش و دعا کردن و درخواست از اوست که در این خواندن، عبودیت و ابراز بندگی است که در روایت به عنوان مغز عبادت از آن یاد شده است و هر قدر معرفت انسان در عظمت خالق و آفریننده خویش افزایش یابد حقارت و کوچکی خود و هرآنچه غیر اوست بیشتر نمایان می‌گردد و ابراز عبودیت و بندگی نیز در قالب دعا و نیایش افزایش می‌یابد.



مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته افزود: کتاب گرانسنگ صحیفه سجادیه از آثار این امام همام و مقتدای عالی مقام است که به جهت ارتباط وثیقی که با  خدای متعال داشت این چنین مطالب ارزشمندی را در  قالب دعا که مملو از معارف بلند اسلامی و قرآنی است به دوستداران مناجات با خدای تبارک و تعالی ارائه کرد.



سخنران بعدی این همایش حجت‌الاسلام «مقصود علی دومکی» بود که طی سخنانی اظهار کرد: امام سجاد(ع) در جو اختناقی که بعد از واقعه کربلا بوجود آمده بود و با سخنرانی کوبنده‌ای که در مسجد اموی ایراد داشتند، خود و اهل البیت علیهم السلام را اینگونه معرفی می‌کنند: «ایها الناس اعطینا ستّا و فضّلنا بسبع» ما اهل البیت علیهم السلام به شش صفت ذاتی علم، حلم و بردباری جوانمردی و بخشش، فصاحت و خوش بیانی، شجاعت و محبت در قلوب و دل‌های مومنین آراسته شده‌ایم.



دومکی با خواندن فرازهایی از ادعیه صحیفه سجادیه فصاحت و بلاغت و نهایت تواضع و بندگی در پیشگاه الهی را ارانه کرد. 


همچنین مولانا قاری عبد الرحمن در سخنان خود، مطرح کرد: با توجه به حدیث پیامبر اسلام که فرمود حق با علی(ع) و علی(ع) با حق است، می‌توان فهمید که هرگونه جنگ بر علیه امام علی علیه السلام خروج و ناحق بوده است و مولانا مودودی به شایستگی چهره های دروغین دشمنان اسلام یعنی معاویه و یزید را در مقابله با امام علی علیه السلام معرفی کرده است. امام سجاد(ع) دستورالعمل‌هایی را به جامعه ارائه داد، هریک از این دستور العمل‌ها گنجینه‌ای برای ما است.

نقش امام سجاد(ع) در زنده نگهداشتن قیام عاشورا

حجت‌الاسلام سید هاشم موسوی، امام جمعه شیعیان و امام جماعت امام بارگاه رضوی در شهر کویته در سخنانی، اظهار کرد: پیامبر(ص) حضرت علی علیه السلام را باب درب علم خویش معرفی کرده است و فرزندان ایشان تا امام صادق علیه السلام به دنبال گسترش علوم نبوی در بین جامعه اسلامی بودند تا جایی که بعد از قیام امام حسین علیه السلام و تلاش‌های امام سجاد(ع) و امام محمد باقر(ع)، زمینه برای امام صادق(ع) بیشتر و بهتر فراهم می‌شود تا جایی که امام صادق(ع) با پرورش چهار هزار شاگرد این امر گسترش علوم نبوی را به اوج می‌رسانند.



وی یادآور شد: امام سجاد(ع) با کتاب شریف صحیفه سجادیه که در جو خفقان بعد از واقعه عاشورا توسط ایشان به جامعه بشری هدیه شده است، معارف بلند اسلامی را در قالب دعا عرضه کرده‌اند. همچنین، با بیان شیوایی در قالب دعا راه سیر و سلوک الی الله را برای جویندگان حقیقت هموار کردند.



سخنران بعدی این همایش مولانا عبد الحق هاشمی، رییس جماعت اسلامی شهر کویته بود. وی نقشی که امام سجاد علیه السلام برای امت مسلمان از خود بجا گذاشت را الگو ساز دانست و گفت: ایشان حکمت محمدی را عملا انجام داد و به ما آموخت که در روزگار سخت چگونه کنار هم بیاییم. امام سجاد علیه السلام در قالب دعا و با توسل به ذات احدیت در گرفتاری‌ها، حکمت دین اسلام را به مسلمانان آموزش داد. صحیفه سجادیه سرشار از توحید و جملات آموزنده حکمی است.



جمعه اسدی، امام جمعه شهر کویته اظهار کرد: جایگاه دعا و صحیفه سجادیه به خوبی در بین معارف بلند رسیده از اهل البیت علیهم السلام در پیش ما معلوم است تا جایی که از این کتاب شریف به زبور آل محمد صلی الله علیه وآله یاد می‌شود.



سخنران بعدی مولانا علامه شیرانی، رییس سابق شورای افتاء کشور پاکستان هم در سخنانش، گفت: دعا در روایات اسلامی گاهی عبادت نامیده شده و گاهی مغز عبادت نامگذاری شده است. انسان ترکیبی از جسم و روح است و آنچه که انسان را به خدا نزدیک  می کند بعد روحی اوست به شرط آنکه انسان دست به خود سازی بزند و از حالت نفاق خارج شود و موحد حقیقی گردد.



صحیفه سجادیه؛ گنجینه عظیم دعا و مناجات

درویش وند، سرکنسول ایران در شهر کویته در این مراسم، به اهمیت دعا پرداخت و بیان کرد: دعا نه فقط در دین اسلام بلکه در همه ادیان الهی از جایگاه رفیع و بلندی برخوردار است، چرا که بحث دعا بحث سرگشتگی انسان است و بحث فقر انسان است.



وی مطرح کرد: انسان سرگشته و وحشت زده این سرگشتگی راه‌های زیادی را برای در آمدن از این سرگشتگی امتحان می‌کند اما انسان‌هایی موفق هستند که به مبدا آفرینش پی برده و حس بی نهایت گرایی نفس سیری ناپذیر خویش را با وصول به خدای بی نهایت سیراب می‌کنند.



درویش‌وند افزود: در واقعه کربلا نیز عده‌ای به دنبال همین سرگشتگی خویش، آرامش خود را در قدرت و حکومت می‌دیدند و با کشتن فرزند و سبط پیامبر خویش به دنبال آن بودند و حتی یزید در محضر اسرای کربلا به آیات الهی استناد می‌کرد که خدا شما را ذلیل کرد و بنی امیه را عزیز داشت در حالیکه این اهل البیت(ع) بودند که به عزت حقیقی دست یافته بودند و برای هدایت امت و نجات آنها از سرگشتگی و حرکت به سوی بی نهایت حقیقی که ذات احدیت است و وصل شدن به دریا، حاضر می‌شوند که جان خویش را فدا سازند.



وی در پایان سخنانش، گفت: امام سجاد(ع) در تداوم این حرکت بعد از واقعه کربلا در قالب دعا در کتاب صحیفه سجادیه به دنبال نجات این انسان سرگشته و حیران در لذایذ دنیوی است.