زبور آل محمد(ص) را بیش از همیشه دریابیم/ادعیه صحیفه سجادیه سرشار از معارف اخلاقی اجتماعی است
زبور آل محمد(ص) را بيش از هميشه دريابيم/ادعيه صحيفه سجاديه سرشار از معارف اخلاقي اجتماعي است

زبور آل محمد(ص) را بیش از همیشه دریابیم/ادعیه صحیفه سجادیه سرشار از معارف اخلاقی اجتماعی است

حجت الاسلام رفيعي، با بيان اينکه امام سجاد(ع) در قالب دعا مواضع خود را بيان ‌مي‌کرد، گفت: امروز بايد بيش از پيش زبور آل محمد(ص) را دريابيم. صحيفه سجاديه سرشار از معارف اخلاقي و اجتماعي است.
شناسه خبر : 15983 تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۵۶

حجت الاسلام  «ناصر رفیعی محمدی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) گفت: یکی از مهمترین آثاری که از ائمه اطهار(ع) به دست ما رسیده، صحیفه سجادیه است. این کتاب ارزشمند مشتمل بر 54 دعای معروف است گرچه تعداد این ادعیه بیشتر است و برخی هم در قالب صحیفه کامله، دهها دعای دیگر به آن اضافه کرده اند.

 


این استاد اخلاق ادامه داد: امام سجاد(ع) در فرصت 34 ساله امامت، اجازه انبوه سازی، حضور در اجتماعات و برگزاری برنامه های عمومی را نداشتند به همین جهت یکی از رویکردهای امام این بود که در قالب دعا، حرفهایشان را بزنند.



حجت الاسلام رفیعی، ابراز کرد: دعاهای صحیفه سجادیه پر از معارف، توصیه های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است برای مثال فقط کافی است دعای «مکارم الاخلاق» را که در مفاتیح الجنان نیز آمده است را مرور کنید.



وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در این دعا به نکات اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی اشاره دارند لذا صحیفه سجادیه که زبور آل محمد(صلوات الله علیه) است بعد از قرآن و نهج البلاغه سومین اثری است که مجب افتخار شیعه و مسلمانان است.

 


حجت الاسلام و المسلمین رفیعی اظهار کرد: در خصوص جایگاه، اهمیت و تأثیرگذاری صحیفه سجادیه، عنوان کرد: زمانی که مرحوم آیت الله مرعشی(رضوان الله تعالی) یک نسخه از این کتاب برای شیخ الازهر جناب طنطاوی فرستاد او اظهار تأسف کرد و گفت: «عمر من هدر رفته چرا این کتاب به من دیر رسیده است.» 



وی افزود: حتی مستشرقین و دانشمندان غربی که به ایران می آمدند و شیعه پژوه و ایرانی پژوه بودند و راجع ائمه اطهار(ع) مطالعه می کردند مثل هانری کربن استاد کرسی شیعه شناسی در دانشگاه پاریس که(همان سالی که امام خمینی(ره) به نوفل لوشاتو پاریس رفتند، فوت کرد) زیاد به ایران می آمد و چند ماهی در کشورمان بود. یکی از دوستان می گفت از او پرسیدم: شما ذکرتان یا دعایی که می خوانید چیست؟ در جواب پاسخ داد: دعاهای صحیفه سجادیه.



حجت الاسلام رفیعی، با تأکید بر اینکه باید اهمیت ویژه ای به زبور آل محمد(ص) بدهیم، گفت: گرچه امام سجاد(ع) به بهانه نزول قرآن یا حلول ماه رمضان، وداع با این ماه یا نزول باران و طلب اولاد؛ دعا دارند اما چقدر عبارات بلند و پرمعنایی در این صحیفه نهفته است.



وی بیان کرد: صحیفه سجادیه کتابی است که به دست امام باقر(ع) رسیده و نسل به نسل به ما رسیده و کارهای سندشناسی روی آن صورت گرفته و شرح های فارسی و عربی بر آن تألیف شده است. یکی از این شرح های چند جلدی را هم حضرت آیت الله مکارم چاپ کرده اند و همچنان تألیفات دیگری را در این خصوص دارند.



این کارشناس علوم دینی، با تأکید بر آشنایی یافتن با این کتاب ارزشمند و مراجعه به دعاهای صحیفه سجادیه به ویژه دعای مکارم الاخلاق، بیان کرد: امام سجاد(ع) در سرتاسر این دعا، اخلاق فردی و اجتماعی و خانوادگی و سیاسی را گنجانده، واژه هایی که در این به کار رفته، مسیر را به ما نشان داد و ترسیم یک راه زندگی است.