امام سجاد(ع) با شیوه نرم‌افزاریِ دعا و مناجات اهداف و معارف دین را به جامعه آن زمان بازگرداند
امام سجاد(ع) با شيوه نرم‌افزاريِ دعا و مناجات اهداف و معارف دين را به جامعه آن زمان بازگرداند

امام سجاد(ع) با شیوه نرم‌افزاریِ دعا و مناجات اهداف و معارف دین را به جامعه آن زمان بازگرداند

حجت‌الاسلام سيد محمدعلي عون، با اشاره به رويکرد امام چهارم شيعيان در مواجهه با وضعيت جامعه آن زمان گفت: امام سجاد(ع) با شيوه نرم‌افزاري دعا و مناجات اهداف و معارف دين را به بطن جامعه بازگرداند.
شناسه خبر : 15979 تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۰۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، دهمین پیش نشست دهمین کنگره بین‌‌المللی امام سجاد(ع)، با موضوع «روش امام سجاد(ع) در مقابله با انحرافات اجتماعی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین «سید محمد علی عون» از اساتید جامعه المصطفی(ص) العالمیه به زبان انگلیسی برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد علی عون طی سخنانی اظهار کرد: برای تشخیص رفتارهای مطلوب از نامطلوب شاخص‌هایی وجود دارد که متناسب با فرهنگ، تاریخ و تمدن و آداب و رسوم جوامع، متفاوت و متمایز است؛ در برخی جوامع ملاک و معیار، اخلاق و حسن و قبح اخلاقی است. برخی جوامع، قانون اساسی یا قوانین و حقوق اجتماعی و مدنی موضوعه را به عنوان ملاک اصلی تشخیص هنجار از ناهنجار قرار داده‌اند که به مرور زمان و بر اساس پیشرفت علمی و تجربی جوامع و ملل، بازنگری، بروزرسانی و تغییر می‌کند.

 


این پژوهشگر ادامه داد: در کشورهایی که حاکمیت مبتنی بر مبانی دینی و آموزه‌های دین شکل‌گرفته است، علاوه بر رعایت این اصول، معیارها و قوانین بشری به معیاری فراتر پایبند هستند به گونه‌ای که معیار ارزش‌گذاری و تشخیص رفتارهای هنجار از ناهنجار بر پایه آموزه‌های دینی تعیین شده است. 

 


وی افزود: مصداق اَتَم و اکمل آن در جامعه اسلامی است که با توجه به اعتقاد به حاکمیت خداوند متعال و ارسال دستورالعمل اجرایی زندگی فردی و اجتماعی انسان از طریق نزول وحی بر قلب آخرین پیامبرش در قالب قرآن، بهترین فراشاخص و فرامعیار عمل اخلاقی و غیراخلاقی است. شاخصی که به دلیل طراحی و ترسیم از سوی خالق هستی ثابت و لایتغیر است و زمان و مکان نمی‌شناسد؛ به عنوان مثال محال است در جامعه دینی، ایمان به توحید و یگانگی خداوند در برهه‌ای هنجار و در برهه و مکان دیگری نا بهنجار تلقی شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد علی عون تصریح کرد: با این توضیح و با واکاوی عصر سرنوشت‌ساز امام سجاد(علیه السلام) روشن می‌شود که هنجارها و نابه هنجارهای آن دوره نه با نگاه جامعه‌شناختی و نَه از دید دینی توجیه‌پذیر نیستند؛ چرا که حضرت با انسان‌هایی کم‌معرفت مواجه بوده است که کمترین توجه را به ایشان روا داشتند؛ گویی سبک زندگی به گونه‌ای تغییر کرده بود که حق و باطل و هنجار و ناهنجار بر جای هم نشسته‌اند و ارزش‌های انسانی به محاق رفته است. ‌هنجارشکنی چنان در جامعه آن روز رخنه کرده بود و نهادینه شده بود که تنها راه پیش‌روی امام (ع) مبارزه در قالب اتخاذ رویکردی جدید با بیان و  زبانی دیگر بود.

 

وی گفت: شیوه‌ای نوین و در عین حال غیرمستقیم و نرم‌افزاری تحت عنوان «دعا و مناجات» که برای نیل به اهداف مقدس دینی و شناساندن معارف قرآنی و نیز حقوق حقه اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بهترین گزینه کم‌هزینه اما پرمعونه بود.

 

این محقق اظهار کرد: این‌چنین شد که پس از تحمل 35 سال مشقت و خون‌دل خوردن موفق شد ضمن مقابله با انحرافات اجتماعی و سیاسی، به تاسیس شبکه‌سازی گسترده و عظیم شیعیان دست یازد و از کیان اسلام و مکتب اهل البیت علیهم السلام به بهترین وجهی صیانت کند.

 

گفتنی است این نشست با همکاری انجمن مهدویت مجتمع آموزش عالی فقه جامعه المصطفی(س) العالمیه و دبیرخانه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) برگزار می شود.