حرکت علمی امام سجاد(ع) در راستای بصیرت‌افزایی میان شیعیان شکل گرفت
حرکت علمي امام سجاد(ع) در راستاي بصيرت‌افزايي ميان شيعيان شکل گرفت

حرکت علمی امام سجاد(ع) در راستای بصیرت‌افزایی میان شیعیان شکل گرفت

حجت‌الاسلام و المسلمين مومني، با اشاره به رويکرد علمي امام سجاد(ع) در جامعه و خفقان موجود در روزگار حيات آن امام همام گفت: حرکت علمي امام سجاد(ع) در راستاي بصيرت‌افزايي ميان شيعيان شکل گرفت.
شناسه خبر : 15916 تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۵۲
 
حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین مومنی» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، برگزاری دهمین کنگره بین المللی امام سجاد (ع) را در معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی این امام همام بسیار حایز اهمیت خواند و گفت: حیات سراسر نور امام سجاد(ع) در چهار محور حرکت علمی و فرهنگی آن حضرت شامل تربیت شاگردان، مدیریت عده قلیلی که بعد از بعد از وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) باقی مانده بودند و پایه گذاری انقلاب فرهنگی صادقین(ع) قابل تأمل است.

وی با بیان اینکه حرکت علمی و فرهنگی امام سجاد(ع) در راستای بصیرت افزایی شیعیان بود، افزود: حرکت اخلاقی این امام همام نیز بسیار مورد تأکید و حایز اهمیت است چرا که ما برای سیر دنیا و رسیدن به کمالات هم نیازمند به برنامه جامع و کامل و هدفمندی است هم نیازمند به الگو و اسوه هستیم.

حجت الاسلام مومنی، اظهار کرد: به برکت برنامه انسان از تحیر نجات پیدا می کند و به برکت اسوه و الگو برای ادامه  راه و ادامه طریق انگیزه می یابد. 

​​

وی گفت: مشی عملی امام سجاد(ع) و خطبه‌هایش، فعل آن امام همام چه در زمان واقعه کربلا و چه در زمان پس از این واقعه و رجوع به مدینه، مملو از درس هایی است که انسان می تواند از سیره حضرت بهره ببرد.

​​

این استاد اخلاق با بیان اینکه حرکت اخلاقی امام سجاد(ع) در سه بخش قابل طرح است، اضافه کرد: ادعیه آن امام همام، مملو از معارف و اخلاق است به این معنا که هر آنچه از اخلاق و معارف جستجو می کنیم در این دعاها وجود دارد به همین جهت ما را به صحیفه نورانی سجادیه ارجاع دادند.

​​

وی بیان کرد: ادعیه‌ای که از حضرت سجاد(ع) در قالب این صحیفه نورانی به یادگار مانده است یک دوره کامل از دستورالعمل های کاربردی است، از سوی دیگر گذشته از اینکه دعا اثر وضعی روی قلب انسان می گذارد و باعث سکون و آرامش قلب می شود راه را هم برای ما مشخص می کند. 

 
​حجت الاسلام و المسلمین مومنی، با اشاره به تاکید نسبت به مساله توحید در دعاهای متعدد صحیفه سجادیه تصریح کرد: همه مشکلات و اضطراب ها و آسیب هایی که حیات کنونی ما  را در برگرفته است به دلیل بی توجهی به آموزه های توحیدی است و این ادعیه توحید را به ما تعلیم داده و با آن آشنا کرده و برکات توحید را بر ما سرازیر می کنند.

​این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر اینکه چاره بسیاری از مشکلات و مسائل موجود در سبک زندگی های امروز را می توان در زبور آل محمد(ص) یافت، اذعان کرد: دغدغه بسیاری از والدین فرزندانشان هستند و می گویند ما نسبت به اولادمان نگران هستیم؛ در پاسخ به آنان باید بگویم چرا به دعاهای 24 و 25 صحیفه مراجعه نمی کنند دعایی که فرزند باید برای پدر و مادر و والدین برای فرزندان بخوانند؟ نکات این ادعیه به انسان یک بینش می دهد که من به عنوان یک پدر باید با جوانم چگونه در ارتباط باشم و در خصوص جوانم چه اموری باید دغدغه من باشد؟

​​

وی در ادامه بُکاء حضرت امام سجاد(ع) را در حرکت اخلاقی ایشان بسیار مهم دانست و افزود: وجود مقدس امام سجاد(ع) به واسطه گریه فراوان بر سیدالشهدا(ع) وشهدای کربلا، به نام رئیس البُکائین نام گرفتند و به واسطه واسطه این بُکاء؛ فرهنگ صحیح سیدالشهدا(ع) را به نسل بعد منتقل کردند چراکه یزیدی ها داشتند این مطلب را به نفع خودشان سوق می دادند ولی با بُکاء و با بیان نکات و اتفاقاتی که در کربلا رخ داده بود به روشنگری در میان مردم پرداختند و حقایق کربلا را برای آنان شرح دادند.

​حجت الاسلام مومنی، در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکات بارز در سیره امام سجاد(ع) این است که حضرت در ماه مبارک رمضان غلام و کنیز خریداری می کردند، یک ماه تمام با اخلاق کریمانه با آن ها در تعامل بودند و بعد از ماه مبارک آن ها را در راه خدا آزاد می کردند و این چنین حرکت و سیره اخلاقی حضرات معصومین(علیهم السلام) را به دنیا صادر کردند.