رساله حقوق امام سجاد(ع) منشور حقوقی دولت کریمه است
رساله حقوق امام سجاد(ع) منشور حقوقي دولت کريمه است

رساله حقوق امام سجاد(ع) منشور حقوقی دولت کریمه است

حجت‌الاسلام اقبال حيدر حيدري، با اشاره به اينکه امام سجاد(ع) در رساله حقوق موارد متعددي را مطرح و بررسي کرده است، گفت: اين رساله منشور حقوقي دولت کريمه است.
شناسه خبر : 15866 تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۴:۰۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، همسو با برگزاری دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، به همت انجمن علمی پژوهشی مهدویت معاونت پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه، نشست اوضاع حقوق در زمان امام سجاد(ع) و جایگاه رساله حقوق» در بستر فضای مجازی و شبکه اجتماعی فیس بوک با سخنرانی حجت الاسلام «اقبال حیدر حیدری» برگزار شد.



«اقبال حیدر حیدری» در این نشست مجازی طی سخنانی اظهار کرد: وضعیت حق و حقوق جامعه در دوران حیات امام سجاد(ع) بسیار وخیم بود به گونه ای که مردم حتی از ابتدایی ترین حقوق خود برخوردار نبودند. 


استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: نه تنها مردم که حتی زمانی که سفرای کشورهای مختلف سخنی بر خلاف دولت وقت می زدند، برخورد سختی با آنها می شد برای مثال یزید زمانی که با اعتراض سفیر روم نسبت قیام کربلا و شهادت امام حسین(ع) مواجه شد دستور داد تا آن مرد را بکشند، همچنین در جریان واقعه حره و تاراج خانه خدا که از دیگر اتفاقات آن دوران بود.



وی ادامه داد: مجموع این اتفاقات اختناق شدیدی را در جامعه رقم زده بود و در این وضعیت امام سجاد(ع) باید جامعه را هدایت می کرد، در نتیجه  در قالب دعا بسیاری از مضامین را برای مردم مطرح کرد.


  این پژوهشگر با بیان اینکه رساله حقوق امام سجاد(ع)  متن گفتاری آن حضرت نیست، گفت: این رساله قلم نوشتاری آن امام همام است، این رساله منشور حقوقی در دولت کریمه است، امام سجاد(ع) با رساله حقوق خود دولت غاصب بنی امیه را رسوا کرد.



حجت الاسلام اقبال حیدر حیدری تصریح کرد: امام سجاد(ع) در این رساله، از حقوق خداوند بر بنده آغاز می کند تا به اقشار مختلف جامعه و سایر موجودات می رسد، پست ترین جایگاه در جامعه آن زمان مربوط به خدمتگزاران و غلامان می شد، امام سجاد(ع) در رساله خود نسبت به حقوق این اف راد نیز سخن گفته و تاکید فرمود که افراد جامعه با یکدیگر به لحاظ مختلفی برابر هستند. 


وی در پایان گفت: امروز وظیفه ما صیانت از این اثر از طریق گسترش و ترویج معارف ناب آن است.