توجه به دو عامل مادی و معنویِ بلایا؛ درس صحیفه سجادیه برای زندگی امروز است
توجه به دو عامل مادي و معنويِ بلايا؛ درس صحيفه سجاديه براي زندگي امروز است

توجه به دو عامل مادی و معنویِ بلایا؛ درس صحیفه سجادیه برای زندگی امروز است

حجت‌الاسلام علي‌نژاد با اشاره به اهميت و جايگاه دعا گفت: گاهي بسياري از اتفاقات در حيات انسان منبعث از علل مادي و معنوي است، توجه به اين دو نکته اهميت والايي دارد و در صحيفه سجاديه به خوبي به اين موارد و نقش دعا در رفع اين مسايل اشاره شده است.
شناسه خبر : 15365 تاریخ انتشار : ۴ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۴:۳۹

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، سومین پیش‌نشست دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که هر سال به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود؛ سه‌شنبه 4 شهریور در قالب وبیناری با موضوع «نقش دعا برای رفع بلا صحیفه سجادیه» با سخنرانی حجت الاسلام «ابوطالب علی‌نژاد»، عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد. 



حجت‌الاسلام علی‌نژاد در این وبینار طی سخنانی با اشاره به اینکه میان دعا، ندا، مناجات تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: در مناجات شعبانیه می خوانیم «وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ‏» (و، چون تو را بخوانم دعاى مرا اجابت فرما و هرگاه تو را ندا کنم ندایم بشنو).



عضو هیات علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه افزود: از سوی دیگر باید به این نکات در دعا کردن توجه داشت که اولا تاثیر دعا چیست، چه کسی دعا می‌کند؟ چه کسی را می‌خوانیم؟ با چه زبانی از حضرت حق بخواهیم؟ چه خواسته‌هایی را مطرح کنیم این موارد با یکدیگر تفاوت دارد، این موارد ارکان دعا را تشکیل می شود.



وی در ادامه به ضرورت توجه به آداب دعا اشاره کرد و گفت: هر عبادتی سلسله احکام، آداب و اسراری دارد، امام خمینی(ره) کتاب‌هایی متعددی شامل «اسرار صلاة»، «تحریرالوسیله»، توضیح المسایل دارد، در این آثار نسبت به آداب نماز بحث شده است. بنابراین توجه به آداب عبادات اهمیت فراوانی دارد؛ از سوی دیگر مساله دیگر شرایط استجابت دعا است که مشروط به تحقق سلسله شرایطی است.



حجت الاسلام علی نژاد افزود: موضوع دیگر رابطه دعا با قضا و قدر است، این مولفه مهمی است، سوال آن است که آیا دعا با قضا و قدر ارتباط دارد؟ مساله دیگر در رابطه با دعا نقش آن در زندگی است و اینکه چه مشکلاتی از انسان را رفع می کند.


وی در بخش دیگری از مباحث خود به ادعیه قرآنی اشاره کرد و گفت: برخی آیات قرآن مربوط به دعا است، این دعاهای قرآنی موضوع مهمی است که قرآن را به نگاه دعا بخوانیم، مطلب دیگر آثار باقی مانده از ائمه اطهار(ع) در موضوع دعا است، یک از کتاب های «کافی» مرحوم کلینی مربوط به دعا است.



عضو هیات علمی جامعه المطفی(ص) العالمیه ادامه داد: یکی دیگر از مباحث ادعیه ای است که ا سوی علمای شیعه نوشته است و طلاب حوزه به ویژه در این مورد باید در جریان باشند که بزرگان شیعه با بهره گیری از معارف اهل بیت(ع)، جهاد علمی شان منحصر در فقه و اصول نبوده است بلکه در حوزه هتی مختلفی ورود کرده و از خود یادگار به جای گذاشتند، یکی از این عرصه ها ادعیه است.



وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه در میان کتب مربوط به ادعیه، صحیفه سجادیه از جایگاه مهمی برخوردار است، افزود: این کتاب قابل توجه بزرگان است و امیدواریم که حوزه های علمیه عنایت ویژه ای به این کتاب داشته باشند که زبور آل محمد است.



حجت الاسلام علی نژاد گفت: بر کسی پوشیده نیست که زندگی انسان مملو از اتفاقات پیش بینی نشده است، گاهی سیل، گاهی زلزله و اکنون که کرونا در جهان ایجاد شده و غرب و شرق و کشور اسلامی و غیر اسلامی را نمی شناسد و با وجود همه پیشرفت ها در زمینه علم پزشکی تاکنون درمانی برایش یافت نشده است.


وی با بیان اینکه در رابطه با این بلایا باید بررسی کرد که ما به عنوان مسلمان شیعه چه کار می توانیم انجام دهیم، گفت: دو رویکرد مادی و معنوی است. عامل مادی همان علل دنیوی است به این معنا که بشر با استفاده از پیشرفت هایی که شده است مشکلات خود را رفع کند، عامل دیگر روشی است که نیاز به توضیح ندارد و همه می دانند، این مولفه دعا کردن است، دست بلند کردن به سوی خالق هستی و تمسک به اهل بیت(ع).


این استاد حوزه تصریح کرد: در برخورد با بلایا و حوادث غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده باید به دو عامل مادی و معنوی توجه داشت و فلسفه این مولفه نیز روشن است، نظام هستی در یک تحلیل فلسفی نظام علمی و معلولی است، نظام سببی و مسببی است، یعنی اراده و مشیت الهی بر این تعلق گرفته است که هرچیزی را از طریق علت و سبب خاص ایجاد کند، علت و معلول ، سبب و مسبب برای ذات اقدس ربوبی امر تشریفاتی است، این تعابیر را شهید مطهری در کتاب عدل الهی بیان کرده است، این گونه نیست که خداوند عاجز باشد که اگر بخواهد چیزی را ایجاد کند حتما از طریق علت باشد.


وی افزود: از صحیفه سجادیه این درس را باید گرفت که در مواجهه با بلایا به هر دو عامل مادی و معنوی توجه کنیم، دعای هفتم صحیفه سجادیه به این مولفه‌ها توجه کرده است و اهمیت دارد که به این موارد ذیل مباحث حوزوی پرداخته شود.‌

​گفتنی است این سلسله وبینارها به میزبانی جامعه المصطفی(ص) العالمیه برگزار می شود.