دعای دوم صحیفه سجادیه به توصیف ویژگی‌های خاتم رسل و دعا برای پیروان آن حضرت پرداخته است
دعاي دوم صحيفه سجاديه به توصيف ويژگي‌هاي خاتم رسل و دعا براي پيروان آن حضرت پرداخته است

دعای دوم صحیفه سجادیه به توصیف ویژگی‌های خاتم رسل و دعا برای پیروان آن حضرت پرداخته است

حجت‌الاسلام نوروزي با اشاره به فرازهايي از دعاي دوم صحيفه سجاديه گفت: اين دعا به تشريح ويژگي هاي پيامبر(ص) مي پردازد و نعمتي که خداوند با وجود آن حضرت به مومنين عطا کرد.
شناسه خبر : 15329 تاریخ انتشار : ۳ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۰۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، دومین پیش‌نشست دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که هر سال به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود؛ دوشنبه 3 شهریور در قالب وبیناری با موضوع «ایثار رسول خدا(ص) در تبلیغ رسالت در دعای دوم صحیفه سجادیه» با سخنرانی حجت الاسلام «خلیل  نوروزی»، عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد.


حجت‌الاسلام نوروزی در این وبینار، با بیان اینکه از خودگذشتگی های رسول اکرم(ص) در مسیر تبلیغ معارف الهی منجر به حفظ دین خدا شد، به فرازهایی از دعای دوم صحیفه اشاره کرده و گفت: مواردی نظیر تلاش پیامبر(ص) در تبلیغ معارف الهی، دعا برای رفت جایگاه آن حضرت، در خواست شفاعت برای خاندان مکرم حضرت و کسانی که به ندای ملکوتی پیامبر اکرم(ص) لبیک گفتند از جمله مواردی است که در این دعا مورد توجه واقع شده است. 

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه افزود: امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه می فرماید: «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی مَنَّ عَلینَا بِمُحَمَّدٍ نَبِیهِ- صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِیةِ» (سپاس خدایی را که بر ما منت نهاد به وجود محمّد(ص) در میان امّت‏‌های گذشته و قرون سپری‌شده)؛ این جملات دریایی از معارف را در خود جای داده است. امام چهارم از واژه منت استفاده کرده است، ممکن است فردی استحقاق نعمتی را نداشته باشد اما خداوند این لطف را در حق اش تمام کرده باشد، این منت خداست؛ نکته جالب توجه اینکه خداوند از نعمت های مختلفی در قرآن یاد می کند اما هرگز در مورد آنها از واژه منت استفاده نکرده است و این کلمه تنها در رابطه با هدایت، انبیای الهی مطرح شده است.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به فرازی دیگر از دعای دوم صحیفه سجادیه گفت: امام زین العابدین(ع) در ادامه این دعا به ویژگی های رسول خدا(ص) اشاره می کند که چگونه برای رساندن پیام خداوند و عمل به رسالت اش رنج کشید، جان‌اش را به خطر انداخت، بدن اش به سختی افتاد، با خویشان و نزدیکان خود درگیر شد.

 

حجت الاسلام نوروزی گفت: مرز دوستی آن حضرت با افراد پذیرش و عدم پذیرش دین بود و پیامبر اکرم(ص) این سختی ها را برای سربلندی دین به جان خرید؛ در واقع امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه سجادیه علاوه بر وصف ویژگی های پیامبر(ص) طلب بخشش و شفاعت آن حضرت نسبت به دوستدارانش را از خداوند منان طلب می کند.