بازگشایی محدود و کنترل شده مساجد در الجزایر
بازگشايي محدود و کنترل شده مساجد در الجزاير

بازگشایی محدود و کنترل شده مساجد در الجزایر

الجزاير ميان کشورهاي آفريقايي بالاترين ميزان شيوع بيماري کرونا، را داشت اما با کنترل شديد مساجد اين کشور بازگشايي مي شوند.
شناسه خبر : 15305 تاریخ انتشار : ۲ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۶:۰۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، از ابتدای ورود بیماری کرونا به این کشور طبق آخرین آمار رسمی تعداد مبتلایان  38583 و تعداد تلفات  1370 نفر اعلام شده است که در مقایسه با کشورهای اروپایی همسایه مثل فرانسه و ایتالیا رقم ناچیزی  به شمار میرود. در عین حال مقررات منع عبور و مرور، تعطیلی تمام مدارس، مساجد ، دانشگاه‌ها ، سینماها و ورزشگاه‌ها و اماکن جمعیتی و تعطیلی محدود وزارت خانهها و ادارات دولتی از سوی مقامات حکومتی به شدت تمام مورد اجرا گذاشته شده است . این حکومت همچنین هرگونه ورود و خروج به کشور از کلیه راههای زمینی ، دریایی و هوایی را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرده است.

 

 
 
کرونا در کشور الجزایر، تصمیم دولت به بازگشایی محدود و کنترل شده مساجد است که در چارچوب مقررات سختی از تاریخ 15 اگوست (شنبه 25 مرداد ماه) اجرا می شود . 
 
 
لازم به ذکر است که در کشور الجزایر بیش از 51000 مسجد و 1600 زاویه وجود دارد که در تمام آنها نمازهای جمعه و جماعت و سایر آئینهای مذهبی اقامه میشود .
 
 
در همین رابطه «عبدالعزیز جراد» نخست وزیر الجزایر بیانیه ای صادر کرده است که متن آن به شرح زیر است :
 
 
 
 
در اجرای دستورات رئیس جمهور، عبد المجید تبون ، فرمانده کل قوا و وزیر دفاع ملی ، که در جلسه شورای عالی امنیت در تاریخ 3 اگوست 2020 و با مشورت با کمیته فتوای وزارت امور دینی و اوقاف و کمیته علمی پیگیری ویروس کوید و19 اتخاذ شده است ، نخست وزیر نظام اجرایی بازگشایی تدریجی و کنترل شده مساجد را با حفظ پایبندی کامل به پروتکل های بهداشتی مربوط به حفظ و پیشگیری از بیماری کرونا اعلام می کند.
 
 
در این بیانیه همچنین آمده است: در مرحله اول و سطح استانهای تابع قرنطینه محدود خانگی که در مجموع شامل 29 استان می شود تنها به مساجدی اجازه بازگشایی داده میشود که فضای لازم برای 1000 نمازگزار را داشته باشند . این مساجد تنها نسبت به نمازهای ظهر، عصر، مغرب و عشاء میتوانند از روز شنبه 15 اگوست 2020 در تمامی ایام هفته به استثنای روز جمعه باز باشند و در روز جمعه تنها به ادای نمازهای عصر ، مغرب و عشا مجاز هستند این مقررات تا زمان آمادگی شرایط برای بازگشایی کلی مساجد در مرحله دوم این طرح قابل اجراست .
 
 
اما در سایر مناطق که شامل 19 استان میشود و قرنطینه جزئی خانگی از آن برداشته شده است، بازگشایی مساجدی که وسعت 1000 نمازگزار را داشته باشد از روز شنبه 15 اگوست 2020 شامل همه نمازهای پنجگانه یومیه در تمام ایام هفته می شود به جز روز جمعه که در این روز تنها نمازهای عصر، مغرب و عشا برگزار میشود .
 
در همین ارتباط ، در بیانیه نخست وزیر آمده است :
 
لازم است که بازگشایی برنامه ریزی مساجد به دستور استاندار انجام شود و در اعلامیهای که بالای درب مساجد نصب میشود ، به همگان اعلام گردد . این بازگشایی همچنین باید زیر نظر اداره کل امور دینی و اوقاف استانها توسط کارمندان و هیأت امنای مساجد و با هماهنگی سازمان حمایت مدنی (اتشنشانی و حوادث غیر مترقبه) و شوراهای مردمی شهرها و مشارکت کمیتهها و جمعیت های محلی انجام شود .
 
 
در همین رابطه باید مقررات پیشگیری از کرونا از سوی تمامی نهادهای موظف به سازماندهی این امر رعایت شود . این مقررات شامل موارد زیر می شود : 
 
1- ممنوعیت ورود زنان و کودکان زیر 15 سال و افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند ، به مساجد .
2- سایر نمازخانهها ، بناهای جنبی ، مدارس قرآنی وابسته به مساجد همچنان بسته هستند .
3- وضوخانهها همچنان بسته میمانند .
4- همه نمازگزاران باید با ماسک وارد مسجد شوند .
5- هر یک از نمازگزاران سجاده مخصوص خود را همراه بیاورد .
 
 
ونیز لازم است فاصله اجتماعی به اندازه حد اقل 1.5 متر رعایت شده ، ورود و خروجها به گونهای تنظیم شود که فاصله 1.5 متری رعایت شود ، ورود و خروج با فاصله اجتماعی و  یک طرفه باشد ، تا نمازگزاران با یکدیگر برخورد نکنند ، محلول ضد عفونی کننده و بهداشتی در دسترس نمازگزاران باشد ، هچگونه کولر و پنکهای در مساجد روشن نباشد و تهویه مساجد به صورت طبیعی انجام شود ، مساجد به صورت منظم ضد عفونی شوند و پیامهای هشدار دهنده رعایت وضعیت بهداشتی در جلوی دید نمازگزاران نصب شود .
 
 
این بیانیه میافزاید مؤکدا لازم است که ورود به مساجد پس از اندازهگیری درجه حرارت بدن نمازگزاران با وسایل مربوطه صورت پذیرد .
 
 
استانداران وظیفه دارند به طور کامل بر اجرای مقررات پیشگیری و حمایت از بیماران نظارت داشته و درصورت نیاز با دستور ولایی با بازدید سرزده از مساجد نسبت به اجرای دقیق مقررات اطمینان خاطر حاصل کنند .
 
 
لازم به توضیح است که در صورت عدم رعایت دستورات فرق و به محض وصول خبری مبنی بر ابتلای یکی از نمازگزاران، مسجد مربوطه فورا بسته خواهد شد به همین مناسبت دولت از عموم نمازگزاران میخواهد برای حفظ سلامتی خود و سایر نمازگزاران و پیشگیری از خطر شیوع بیماری با قاطعیت نسبت به رعایت مقررات فوق اهتمام داشته و با انضباط کامل و احساس مسئولیت فردی و اجتماعی آرامش این اماکن مقدس را  پاس بدارند تا برای همیشه به روی نمازگزاران باز بمانند و مسجد الگویی برای نظم و انضباط برای تمام مؤمنان باشد . 
 
پی نوشت:
ارسالی از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر