دعا کردن عامل نزدیک شدن با فرهنگ قرآنی است/صحیفه سجادیه تنوع وسیعی از ادعیه است
دعا کردن عامل نزديک شدن با فرهنگ قرآني است/صحيفه سجاديه تنوع وسيعي از ادعيه است

دعا کردن عامل نزدیک شدن با فرهنگ قرآنی است/صحیفه سجادیه تنوع وسیعی از ادعیه است

حجت‌الاسلام عبدالله حاجي علي با اشاره به اهميت و تاثير ادعيه در زندگي گفت: اساسا دعا کردن عامل نزديک شدن با فرهنگ قرآني است؛ صحيفه سجاديه امام چهارم شيعيان نيز مملو از ادعيه مختلفي است که در آنها موضوعات متعددي مطرح شده است.
شناسه خبر : 15296 تاریخ انتشار : ۲ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۴:۱۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نخستین پیش‌نشست دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که هر سال به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود؛ یکشنبه 2 شهریور در قالب وبیناری با موضوع «تنوع درخواست در ادعیه صحیفه سجادیه» با سخنرانی حجت الاسلام «عبد الله حاجی علی» عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه برگزار شد.


حجت الاسلام حاجی علی در این وبینار که از سوی معاونت پژوهشی مجتمع آموزشی عالی فقه با همکاری دبیرخانه این کنگره برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: ادعیه مختلفی در صحیفه سجادیه وجود دارد از که لسان مبارک چهارمین امام شیعیان جاری شده است که از این مجال به برخی موارد اشاره می کنم.

 

این استاد حوزه گفت: از جمله مواردی که امام سجاد(ع) در صحیفه دعا کردند برای وجود اول شخص عالم حضرت محمد مصطفی(ص) است، طبیعتا هرچه که برای آن وجود مقدس دعا کنیم وسعت درجه آن حضرت مضاعف می شود لذا تاکید بر صلوات از این جهت است و البته از جنبه مقام و ارتفاع انسان، در واقع آدمی به هر سمت که می خواهد حرکت کند آن غایت برایش وجود رسول الله است. 

 

حجت الاسلام حاجی علی گفت: همچنین دعا برای فرشتگان بخشی دیگر از مواردی است که امام سجاد(ع) در صحیفه به آن توجه کرده است، خداوند در این عالم کارگزارانی دارد.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه از مصیبت‌های انسان، غفلت کردن است، تصریح کرد: غفلت از اینکه این جهان با چه تدبیر و نظامی اداره می شود، باید بدانیم که خداوند به وسیله کارگزاران خود ما را در این دنیا یاری کرده و از ظلمت به سمت نور رهنمون می کند؛ صلوات فرستادن خود راهی برای دوری از این ظلمت است.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه  افزود: از جمله دیگر ادعیه که در صحیفه سجادیه از لسان مبارک امام سجاد(ع) بیان شده است، دعا برای والدین، اولاد و ذریه است. حضرت در بخش‌های مختلفی برای والدین دعا می کند از جمله می فرماید: « خداوندا صدایم را در محضر آنان ملایم کن، و گفتارم را بر آنان دلنشین فرما، و خویم را نسبت به آنان نرمی عنایت کن، و قلبم را بر هر دو مهربان ساز، و مرا نسبت به هر دو خوشرفتار و دلسوز قرار ده»، نکته حایز اهمیت آن است که در قرآن کریم نیز به گونه ای دیگر نسبت به آنچه که حضرت فرمود اشاره شد به طوری که خداوند در قرآن می فرماید: « وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً».

 


وی ادامه داد: دعا برای مرزداران، دعا برای اشخاص مختلف، دعا برای دوری از شیطان از دیگر مواردی است که در صحیفه سجادیه بیان شده است؛ نکته مهمی که در مورد این دعاها وجود دارد این است که دعا ما را با فرهنگ قرآن هماهنگ می کند، در نتیجه از مهمترین اهداف امام سجاد(ع) را می توانیم در این مساله مهم جست وجو کنیم که حضرت در آن شرایط به دنبال ترویج فرهنگ قرآنی از گذرگاه دعا بودند.