استان قم چگونه پایتخت فهما شد؟/برنامه‌ریزی و رصد منظم فعالیت‌های کانون‌ها
استان قم چگونه پايتخت فهما شد؟/برنامه‌ريزي و رصد منظم فعاليت‌هاي کانون‌ها

استان قم چگونه پایتخت فهما شد؟/برنامه‌ریزی و رصد منظم فعالیت‌های کانون‌ها

حجت‌الاسلام روحاني با اشاره به انتخاب شهر مقدس قم به عنوان پايتخت فهما گفت: اين اتفاق مرهون تلاش هاي متعدد، برنامه ريزي و رصد منظم فعاليت هاي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم در رشته هاي مختلف بود.
شناسه خبر : 14533 تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۶:۰۹

حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحاني» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور طی برپایی نخستین رویداد ملی (فهما) گفت: پس از گذشت یک سال از برگزاری این حرکت ملی عملکرد کانون‌ها ارزیابی و امتیازدهی شد که در این میان طبیعتا کانون هایی که در عرصه تخصصی کار می کنند امتیاز بیشتری کسب کرده و این خود انگیزه ای برای فعالیت مضاعف خواهد بود؛ از سوی دیگر این مولفه در انتخاب پایتخت فهما نیز تاثیر به سزایی داشت.

 

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: کار فرهنگی نباید قائم به شخص باشد. اگر تشکیلات جایگزین فرد باشد این نقیصه برطرف می شود، بنابراین در سطح ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم نخستین کاری که انجام دادیم این بود که تشکیلات ستاد استان را اصلاح کرده و پس از آن در پی رفع مشکلات کانون ها بر آمدیم؛ ذیل این رویکردها بود که کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم متوجه شدند که باید نگاهشان به کار فرهنگی یک نگاه تکلیف مدارانه باشد.


وی ادامه داد: ما در دوره های متعدد در طول این 10 سال در قالب طرح «آفاق اندیشه» اقدام به توانمندسازی مسئولان و کادر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم کردیم و در موازات آن سعی کردیم تا ارتباط میان کانون ها وشبکه سازی میان آنها صورت پذیرد، این نساله مهمی است چراکه حتی اگر مسجد توانمند شد بدون ارتباطش با مساجد دیگر کار ابتر خواهد بود. ما در این راستا به عنوان مجموعه ای حاضر در مسجد شبکه سازی را به موازات دنبال کردیم.

 

حجت الاسلام روحانی افزود: همچنین در کنار این توانمندسازی و شبکه سازی، تلاش بر ایجاد ارتباط با فضای بیرون مضاعف شد،  ما قائل هستیم کانون های فرهنگی هنری مساجد یک بستر است برای اینکه جامعه از آن استفاده کند. در وهله اول مسجد و محله، سپس ارگان ها و نهادها و سازمان های دیگر که باید از این ظرفیت فرهنگی مردمی استفاده کنند؛ بنابراین  ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد را به دستگاه ها و نهاد ها معرفی کردیم و کانون های توانمند را به میدان آرویم که سبب امضای تفاهم نامه های مختلفی شد که منجر به شرکت کانون های فهما استان قم در بسیاری از فعالیت ها و برنامه های استانی شد به گونه ای که امروز در سطح این استان کمتر دستگاهی است گزارش دهد و نام کانون های فرهنگی هنری را در کنار کارهای دیگر خود نبرد. مجموعه این فعالیت ها و برنامه های بلند مدت سبب شد تا امروز ثمره آن یعنی انتخاب قم به عنوان پایتخت فهما را شاهد باشیم.

 

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم تصریح کرد:  بهره مندی از ظرفیت طلاب با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و معاونت تبلیغ و مراکز فرهنگی تبلیغی و اعزام آنها به کانون های فرهنگی هنری مساجد از دیگر اقدامات ما بود؛ ضمن اینکه برگزاری اردوهای ویژه با عنوان «جوانه های انتظار» از دیگر اقداماتی بود که تاثیر به سزایی در روند فعالیت کانون ها و انگیزه بخشی به اعضا داشت؛ جوانه های انتظار به کانون ها این امکان را داد تا برنامه های مختلف آموزشی و معارفی خود را در قالب اردو به یک سبک نوین برگزار کنند. 

 

حجت الاسلام روحانی در ادامه افزود: همچنین از جمله اقدامات ما برای توانمندسازی کانون ها توجه ویژه به برنامه های هنری نظیرسرود و تئاتر بود که این امر با اعزام مربی هنری به کانون ها به صورت گسترده برگزار شد. از سوی دیگر تشکیل خانه تئاتر و دعوت از بزرگان سرود و تئاتر به منظور برگزاری جلسات همفکری و مشورت با آنها،  تشکیل انجمن برای هر دو رشته که این اقدامات سبب شد در دو رشته سرود و تئاتر پیشرفت قابل توجهی در کانون های فرهنگی هنری استان شاهد باشیم به گونه ای که افزایش ده برابری تعداد گروه های سرود و تئاتر کانون های مساجد استان نسبت به ده سال گذشته از نتایج این اقدامات است.

 


وی در تشریح علت انتخاب استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی گفت: آنچه که تاکنون مطرح کردم صرفا، مقدمه ای بود برای ورود به فهما بود، اما اینکه کانون های ما چگونه مقام اول را در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور کسب کردند علاوه بر موارد ذکر شده، مرهون برنامه ریزی خاصی بود که در یکسال گذشته داشتند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: مهمترین برنامه ما این بود که کانون های فرهنگی هنری استان به تعداد همکاران ستاد استان قم تقسیم شدند، به این صورت که هر یک از همکاران تعداد مشخصی از کانون ها را به عهده گرفته و در ادامه ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مدیران کانون ها برقرار شده و مسئولان کانون ها نسبت به فعالیت ها توجیه شدند.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، به صورت لحظه ای نیز رصد می شدند و البته هر سه روز یکبارنیز  وضعیت کی استان در سطح کانون های فهما سطح کشور بررسی می شد تا نقاط ضعف شناسایی شود؛ متوسط امتیاز یک کانون از 20000 امتیاز در کشور 4000 امتیاز است، در این میان استان قم زیر 6000 امتیاز ندارد و به این دلیل است که نیمی از کانون های ما بالای 10000 امتیاز دارند و همه این امتیازها واقعی است.