نماد پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی امروز در استان قم رونمایی می‌شود
نماد پايتخت فرهنگ و هنر مساجد ايران اسلامي امروز در استان قم رونمايي مي‌شود

نماد پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی امروز در استان قم رونمایی می‌شود

سرمست با اشاره به انتخاب شهر مقدس قم به عنوان پايتخت فرهنگ و هنر مساجد ايران اسلامي گفت: طرح و نماد اين رويداد امروز طي مراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي مي‌شود.
شناسه خبر : 14531 تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۳۲

«بهرام سرمست» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، از رونمایی نماد طرح ملی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی (فهما) طی مراسمی در بستر فضای مجازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.


استاندار شهر مقدس قم گفت: از نظر دینی، فرهنگی، قم جایگاه ویژه ای دارد، در واقع شهر مقدس قم ام‌القری جهان اسلام بوده و می‌توان حتی از آن به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی نام برد.

  

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به رویداد ملی فهما گفت: این رویداد مخفف فرهنگ و هنر مساجد ایران است و در راستای معرفی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی مساجد از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و طراحی و دنبال شده است.


سرمست افزود: کانون‌های مساجد یکی از مجموعه‌های فرهنگی هنری کشور است که به برکت نظام جمهوری اسلامی از سال 1371 راه‌اندازی شده و در حال حاضر، بیش از 25 هزار کانون فرهنگی در مساجد سراسر کشور فعال است که فرصتی برای حرکت‌های عظیم فرهنگی،هنری و دینی در مساجد است.


وی تاکید کرد: در این راستا ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از سال 1396 سامانه بچه‌های مسجد را ایجاد کرد تا اطلاعات تمام کانون‌های فرهنگی هنری به تفکیک در آن ثبت شود و در گام بعدی طرح رویداد ملی فهما مطرح شد که اکنون در حال اجرا است.


استاندار قم افزود:شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بالای فعالان  مسجد، بهره‌مند شدن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از الگوهای برتر شناخته‌شده ، دیده شدن حرکت‌هایی که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اتفاق می‌افتد، اشتراک‌گذاری تجارب فعالان مساجد، ایجاد منبعی عظیم برای تولید دانش‌های بومی، ارتقای توان شناسایی نیازها و حل مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی،  کمک به سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی کشور برای تصمیم‌گیری صحیح و دقیق و... ازجمله مهم‌ترین اهداف طرح ملی فهما در کشور هستند.


ویگفت: طرح ملی «فهما» در قالب شاخص‌های هشت‌گانه «قرآن و عترت، شبکه‌سازی و ساماندهی، هنر متعالی، کتاب و کتاب‌خوانی، مناسبت‌های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه، غنی‌سازی اوقات فراغت و خلاقیت و نوآوری» باهدف ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اجرا می‌شود.


سرمست در پایان با بیان اینکه با رونمایی این طرح، شهر مقدس قم به‌عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران انتخاب می‌شود، خاطرنشان کرد: استان قم تا امروز بالاترین امتیاز را در طرح ملی فهما دارا بوده است.