انتخاب قم به عنوان پایتخت (فهما) یک ظرفیت ملی و بین‌المللی است
انتخاب قم به عنوان پايتخت (فهما) يک ظرفيت ملي و بين‌المللي است

انتخاب قم به عنوان پایتخت (فهما) یک ظرفیت ملی و بین‌المللی است

دکتر سقاييان‌نژاد، با اشاره به انتخاب شهر مقدس قم به عنوان پايتخت فهما (فرهنگ و هنر مساجد ايران اسلامي) گفت: اين انتخاب يک ظرفيت ملي و بين المللي محسوب مي شود.
شناسه خبر : 14525 تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۴:۵۴

دکتر «سید مرتضی سقاییان نژاد» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به تاثیر انتخاب شهر مقدس به عنوان پایتخت فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) گفت: استان قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و مرکز عظیم‌ترین حوزه‌های علمیه است . قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام است . وجود مضجع نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) بر قداست ، نورانیت و از سویی سطح توقعات جهان اسلام از این شهر مقدس افزوده است؛ لذا در هر هشت محوری که فهما بر مدار آن شکل گرفته و ارزیابی ها صورت پذیرفته است؛ مساجد قم ، کانونهای فرهنگی هنری مساجد و جوانان و نوجوانان این استان باید پیشتاز و پیشگام باشند ، به بیان دیگر در محورهای «قرآن و عترت»، «شبکه‌سازی و ساماندهی»، «هنر متعالی»، «کتاب و کتابخوانی»، «مناسبت‌های ملی و مذهبی»، «فضای مجازی و رسانه»، «غنی‌سازی اوقات فراغت» و «خلاقیت و نوآوری» باید سرآمد باشند.



شهردار قم افزود: در این میان کانونهای فرهنگی و هنری مساجد قم به عنوان سنگرهایی هستند که می توانند تاثیر به سزایی در فعالیت های مختلف فرهنگی و دینی داشته باشند. این انتخاب در واقع یک فرصت برای گسترش این فعالیت ها است. از سوی دیگر کسب عنوان پایتخت فهما برای استان قم، سطح توقعات خانواده ها از کانونهای فرهنگی هنری را به شدت بالا می برد، اما در هر صورت باید به این مساله توجه داشت که اساسا توجه به شرایط بومی هر استان در برنامه ریزی ها اهمیت فراوانی دارد. مولفه هایی نظیر فرهنگ و هنر و آداب و رسوم و ساختار و اعتقادات هر استان با استان دیگر متفاوت است، هرچند که هدف یکی است اما راه های رسیدن به هدف متفاوت خواهند بود.

 


دکتر سقاییان نژاد تصریح کرد: شهر مقدس قم همواره در سطح ملی و بین المللی مورد توجه بوده است چراکه بزرگان بسیاری در این شهر حضور داشتند. بزرگانی چون امام راحل و بسیاری دیگر از رهبران و مجاهدان جهان اسلام در این شهر حضور داشتند و سلاح مسجدی برداشتند بنابراین با چنین پیشینه ای باید از ظرفیت معنوی قم بهره برد، از سوی دیگر استفاده از ظرفیت نخبگان مسجدی در حوزه‌های دینی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی، ادبی، صنعتی، اقتصادی، رسانه ای خاصه رسانه های نوین  و خلاقیت در تمامی امور مخصوصا در مدیریت شهری اهمیت به سزایی دارد، در این راستا برنامه های مشترک در سطح استانی و ملی تاثیر به سزایی دارد.



شهردار قم گفت: انقلاب اسلامی از قم و آن هم از سنگر مسجد آغاز شد و نیازمند مدیریت مسجد محور  است، از سوی دیگر این شهر مقدس از سه حیث می تواند الگوساز باشد. یکی به جهت وجود بارگاه نورانی حضرت معصومه(س)، دیگر وجود مسجد مقدس جمکران که بیش از 20 میلیون زائر را در سال پذیرایی می کند. دیگری به واسطه تاریخ سراسر افتخار این دیار که توجهات بین المللی را به خود جلب کرده است و سوم ظرفیت بین المللی شهر قم  است . طلاب از بیش از 130 کشور در این شهرمشغول تحصیل علوم دینی هستند و هر کدام سفیر انقلاب و این شهر مقدس خواهند بود و تجربیات موفق را به ارمغان خواهند برد، در این راستا با انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی، از کانون های  فرهنگی هنری استان قم، برنامه ریزی و تلاش در این سطح و تراز انتظار می رود. کانون ها در این مسیر باید بیانیه گام دوم انقلاب را  در پیشانی امور دیده و علمدار این حرکت اصولی و مهم باشند.



وی ادامه داد: درخت پربار کانونهای مساجد با 27 هزار نهال در سطح کشور از عظیم ترین قرارگاه های مردمی است . این ظرفیت استثنایی است. فهما به دنبال اهداف والایی هست و به خوبی از عهده آن بر آمد. شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بالای بچه‌های مسجدی  مشارکت در امور سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های کلان، معرفی الگوها، رصد و معرفی حرکت های جهادی بچه های مسجد و کانون، به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق فعالان مساجد، توجه اصولی به مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی درسطح محله ها و شهرها از جمله اهداف والای فهما و سامانه بچه های مسجد است. همه این موارد به رشد کمی و کیفی فعالیت های کانونها کمک می کند. اکنون نیز که قم به عنوان پایتخت (فهما) معرفی شده است طبیعتا بهره مندی از ظرفیت های فوق تاثیر به سزایی در نشر فعالیت های دینی و فرهنگی خواهد داشت.