نگاهی به تاریخ و معماری مسجد چوت موتیا جاکارتا
نگاهي به تاريخ و معماري مسجد چوت موتيا جاکارتا

نگاهی به تاریخ و معماری مسجد چوت موتیا جاکارتا

مسجد چوت موتيا يکي از مساجد مشهور در جاکارتاي مرکزي است. بناي اين مسجد از يادگارهاي تاريخي دوره استعمار هلند است.
شناسه خبر : 12972 تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۴۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، مساجد مختلفی در جهان ساخته شدند که از نظر قدمت و سبک معماری زبانزد خاص و عام هستند. یکی از آنها مسجد چوت موتیا، در جاکارتای مرکزی است.

 

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، طی یادداشتی اختصاصی برای ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در مورد ویژگی های این مسجد سخن گفته است که در ادامه می خوانید:

 

مسجد چوت موتیا یکی از مساجد واقع در خیابان چوت موتیا شماره 1، جاکارتای مرکزی است. بنای این مسجد یکی از یادگارهای تاریخی دوره استعمار هلند است. این مسجد یک مسجد منحصر به فرد است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد بودن آن، محراب آن است که در سمت چپ صف (نه در وسط طبق معمول) قرار گرفته است. علاوه بر این، موقعیت صف در مقابل ساختمان خود مسجد نیز کج است، زیرا ساختمان مسجد دقیقاً به قبله منتهی نمی شود.

ابتدای تاسیس

قبل از تبدیل آن به مسجدی که اکنون وجود دارد، این ساختمان زمانی به عنوان اداره پست، دفتر راه آهن هلند و دفتر نیروی دریایی ژاپن (1942 - 1945) مورد استفاده قرار می گرفت. پس از استقلال اندونزی، این بنا زمانی به عنوان دفتر امور مسکن تا دفتر امور دینی (1964 - 1970) مورد استفاده قرار می گرفت.

 

و در زمان استانداری علی صادقین به عنوان مسجدی در سطح استان با حكم شماره 5184/1987 مورخ 18 آگوست 1987 افتتاح شد.

 

در ابتدا، نام این مسجد مسجد الجهاد بود که توسط افرادی مانند اکبر تانجونگ (سیاستمدار و رئیس اسبق مجلس اندونزی) و فهمی ادریس (تاجر و سیاستمدار و وزیر اسبق صنعت، کار و مهاجرت) تأسیس شد. در دوره قدیم اندونزی (حکومت سوکارنو از 1945 تا 1965 م)، از این ساختمان به عنوان ساختمان دبیرخانه مجلس موقت اندونزی نیز استفاده می شد.

 

خود نام Bouwploeg هنوز هم به عنوان نام بازار Boplo در غرب ایستگاه قطار گوندانگ دیا در حافظه باقی مانده است.

 

کلمات کلیدی: مساجد جهان اسلام