مجلس یازدهم باید برای امور فرهنگی به ویژه ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) برنامه داشته باشد
مجلس یازدهم باید برای امور فرهنگی به ویژه ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) برنامه داشته باشد

مجلس یازدهم باید برای امور فرهنگی به ویژه ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) برنامه داشته باشد

عزیزی گفت: معتقدم مجلس یازدهم حتما باید برای امور فرهنگی به ویژه ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) برنامه داشته باشد چراکه فرهنگ نیز چون اقتصاد اولویت مجلس یازدهم خواهد بود.
شناسه خبر : 945190 تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۵۶

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد.

در این دهه گرامی، ششم ذی القعده، به بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بیشتر می کند و سازمان ها و اداره های مختلف، برنامه های متعددی برای گرامیداشت این دهه در نظر می گیرند.

«ابراهیم عزیزی»، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت و تبریک این دهه به مردم شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس به سئوالات ما در خصوص دهه کرامت به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟


در مکتب الهی شیعه، پیروی از سیره امامان معصوم (ع) ضامن سعادت دنیوی و اخروی انسان است چرا که ائمه ما از نور علم و عقلانیت به مراتب کمال بهره مند بودند.
در منطق شیعه و بنا بر آنچه در کتاب ارزشمند اصول کافی اشاره شده است، برای انسان لشکریان عقل و جهل وجود دارد که طبیعتا سیره ائمه و روش زندگی ایشان، همان لشکریان عقل سلیم هستند که انسان را از تاریکی های جهل به سمت نورانیت عقل و معرفت هدایت می کنند.
با این مقدمه باید اعتراف کرد که توفیق و عنایت الهی به دلیل حضور سراسر نور امامی چون علی بن موسی الرضا (ع) در شهر مشهد و شخصیت های ارزشمندی چون احمد بن موسی (ع) در شیراز و حضرت معصومه (س) در شهر قم شامل کشور ما و مردمش شده است.
در دهه کرامت که با میلاد سراسر نور این عزیزان قرین و در تقویم رسمی کشور ثبت شده، به نوعی یک جریان سازی فرهنگی برای آشنایی با سیره این بزرگواران و ائمه اطهار به وجود آمده که این حرکت در نوع خود با ارزش است.
اما نکته مهم این است که پس از ایجاد شکل و فرم، یک حرکت عمیق فرهنگی با استفاده از علمای طراز اول که زبان نسل جوان را به خوبی متوجه می شوند و با استفاده از فناوری روز رسانه ای، جهت آشنایی با سیره اهل بیت (ع) به وجود آید تا این جریان سازی به سرانجام برسد.
به اعتقاد بنده ائمه ما علم مطلق هستند و سیره آنها پیرو یک منطق و برهان عقلانی است که کاملا زمینه پذیرش آن در انسان ها وجود دارد؛ تنها باید از این منابع سرشار معرفتی با شیوه های صحیح آموزشی بهره برد.
دهه کرامت با این تفاسیر فرصت بسیار مغتنمی است تا دستگاههای فرهنگی ما با برنامه های متنوع و جوان پسند، سیره این سه بزرگوار را با تاکید بر نورانیت علمی ایشان تبلیغ کنند.
گفتار و منش ائمه از فطرت ناب انسانی ناشی شده و قطعا بر دل های انسان به ویژه قلوب پاک جوانان تاثیر دوچندان دارد و در این دهه می توان سیره و روش زندگی این سه شخصیت نورانی را به خوبی معرفی کرد.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟


همان طور که می دانید شهر شیراز به دلیل حضور شخصیت والایی چون احمدبن موسی (ع) برادر بزرگوار علی بن موسی الرضا (ع) از سوی مقام معظم رهبری و هوشمندی خاصی که ایشان در این نامگذاری داشتند، به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) شناخته شده است، حضرت احمدبن موسی (ع) بنا بر اسناد متقن تاریخی، زمینه ولایت حضرت امام رضا (ع) را با هوشمندی بسیار فراهم کرد و از این رو به عنوان اسوه عدالت و امین ولایت معروف شده اند، در این دهه یک روز به معرفی ایشان اختصاص داده شده و فرصتی است برای ما تا سومین حرم اهل بیت (ع) را با شناسنامه معنوی اش یعنی حضرت شاهچراغ (ع) به کشور معرفی کنیم.
دهه کرامت به عنوان یک دهه کشوری از جهت برگزاری آیین ها، فرصت شناخت حضرت شاهچراغ (ع) را برای مردم سایر استان ها فراهم کرده است و همین امکان، بیش از پیش شیراز را به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) به اذهان متبادر خواهد کرد.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.


توقع ما حساسیت مسئولان و متولیان فرهنگی در جهت نهادینه کردن فرهنگ اهل بیت (ع) است، یعنی ما انتظار داریم دستگاه های عریض و طویل فرهنگی ما این دهه را برای خود یک دهه طلایی برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) به ویژه برای نسل جوان فرض کنند، البته باید گفت که کار فرهنگی اصیل نیاز به افراد کارآمد و متخصص در عین حال دلسوز و دغدغه مند دارد؛ کسانی که خودشان نیز از ذخایر معرفتی اهل بیت (ع) به نحو کامل بهره مند شده اند، طبیعتا این افراد قادر خواهند بود آن انتقال معرفتی از سیره و روش اهل بیت(ع) را که مد نظر هست، به سرانجام برسانند.
خوشبختانه شیراز از گذشته تا به حال دارالعلم بوده و مرکز علما و عرفای طراز اول و امروز نیز از اساتید ارزشمندی چه در حوزه و چه در دانشگاه بهره مند است که می توانند فرهنگ اهل بیت (ع) را به خوبی منتقل کنند تنها خوش سلیقگی، برنامه ریزی و نگاه هوشمندانه متولیان فرهنگی استان را می طلبد که از این منابع علمی استفاده بهینه کرد، یک مدیر خوش فکر فرهنگی همواره برای خود و مناسبت های ارزشمندی چون دهه کرامت برنامه ریزی دارد و اگر دغدغه کار عمیق فرهنگی داشته باشد، دهه کرامت بهترین فرصت برای انتقال معارف این سه بزرگوار به مردم است.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟


قطعا ما هنوز در آغاز کار هستیم اما باید کار معرفی اهل بیت(ع) و سیره و روش زندگی متعالی آنها از یک جایی کلید می خورد و نهادینه کردن این دهه به جهت وجود سراسر نور ایشان در کشور ما، از این جهت ارزشمند است، در ادامه این مسیر نیاز به یک نقشه جامع و شامل داریم تا جدا از کارهای شکلی نظیر همایش ها، سخنرانی ها و... در انتقال معارف این سه بزرگوار به جامعه به ویژه نسل جوان، گام برداریم؛ استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه و حوزه در این مسیر و تدوین یک منظومه معرفتی از سیره بزرگواران، پیشنهاد می شود ضمن اینکه نباید از ظرفیت بزرگ آموزش و پرورش نیز غافل بود، به اعتقاد بنده معارف اهل بیت(ع) باید در مدارس ما به نوجوانان و جوانان منتقل شود البته با روش صحیح و برنامه های جذاب نه صرفا بخشنامه های شکلی و بی اثر که بعضا دیده می شود.
 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟


قطعا اگر متولیان فرهنگی ما برای این دهه برنامه ریزی های جذاب و متنوع داشته باشند، گردشگران مذهبی را به شیراز سرازیر خواهد کرد، شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در کنار گردشگری مذهبی، گردشگری تاریخی، پزشکی و ... نیز دارد که هر کدام ظرفیت های بسیاری را برای این شهر فراهم کرده است، وجود اماکن مقدسی چون بارگاه حضرت شاهچراغ (ع)، آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین (ع) و... و حتی مراکز علمی و مذهبی همچون مدرسه خان که عالمی چون ملاصدرا در درون خود پرورش داده، وزن گردشگری مذهبی شیراز را سنگین کرده است، دهه کرامت قطعا فرصت خوبی است که ظرفیت گردشگری مذهبی شیراز را به همگان نشان دهیم.
 

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟


کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان خط مقدم در این عرصه می توانند اثرگذار باشند به شرط آنکه الزاماتی را که در سطور پیشین اشاره شد را مد نظر داشته باشند، قطعا حرکت کانون ها به عنوان مکانی که با مردم ارتباط چهره به چهره داشته اند، ارزشمند بوده و باید بیشتر و بیشتر شود، در فرهنگ ما مسجد تنها مکانی برای عبادت نیست بلکه محلی برای تعاملات اجتماعی گسترده و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) بوده است و انس و الفت مردم ما با مساجد یک عقبه دیرینه دارد. لذا نقش کانون ها در این تعاملات کم نظیر است.
 

 

مجلس چه رویه ای برای هرچه بهتر معرفی شدن این دهه، می تواند در پیش گیرد؟


مجلس حتما می تواند نقش تاثیرگذاری در مسیر ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) ایفا کند که یکی از آنها دهه کرامت است، مجلس دارای کمیسیون فرهنگی است و از دل این کمیسیون می تواند طرح های ارزشمندی در تحکیم باورهای دینی ایجاد شود، این طرح ها اگر با نگاه منطقی، هوشمندانه و عمیق همراه باشد، تاثیرش در لایه های مختلف جامعه در سال های بعد هویدا خواهد شد. لذا نقش مجلس در این راستا به نوعی کم نظیر است، بنده معتقدم مجلس یازدهم حتما باید برای امور فرهنگی به ویژه ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) برنامه داشته باشد چراکه فرهنگ نیز چون اقتصاد اولویت مجلس یازدهم خواهد بود.

 

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

 

سخن پایانی اینکه همه ما مدیون اهل بیت (ع) هستیم، اگر خواستار زندگی متعالی در دنیا و آخرتیم، مسیر آن از گفتار و سیره اهل بیت (ع) می گذرد، دهه کرامت نیز سه شخصیت گرانقدر را در درون خود نهفته است که با تاسی به آموزه های آنان می توان سعادت اخروی و دنیوی را نصیب خود کرد، امیدوارم همه ما مشمول عنایات اهل بیت (ع)، به ویژه حضرت ولی عصر (عج) قرارگرفته و پیروان راستینی برای این عزیزان باشیم، از دست اندرکاران خبرگزاری شبستان نیز که نگاه ویژه ای به مسائل دینی و مذهبی دارند، نهایت تشکر و قدردانی را دارم امیدوارم که تلاش های شما عزیزان مرضیّ درگاه حق قرار گیرد.

 

پایان پیام/ 130