ثامن‌الحجج(ع) بالاترین مقام یك مومن یعنی رضا به درگاه حضرت حق را داشت
ثامن‌الحجج(ع) بالاترين مقام يك مومن يعني رضا به درگاه حضرت حق را داشت

ثامن‌الحجج(ع) بالاترین مقام یك مومن یعنی رضا به درگاه حضرت حق را داشت

حجت‌الاسلام و المسلمين عالي، با اشاره به اينكه اسامي اهل‌بيت(ع) بيانگر مأموريت‌هاي آنان در عالم دنياست، اظهار كرد: امام رضا(ع) بالاترين مقام يك مومن يعني رضا به درگاه حضرت حق رسيده بود.
شناسه خبر : 529990 تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۵۷
به گزارش کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت، حجت‌الاسلام مسعود عالی استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی طی سخنانی با اشاره به فرارسیدن دهه کرامت گفت: ما ایرانی‌ها مدیون فرزندان موسی بن جعفر(ع) هستیم، کشور ما زیر سایۀ این بزرگواران است، اولین شهر مذهبی ما مشهد به برکت وجود حرم امام رضا است، دومین شهر مذهبی ما قم و حرم حضرت معصومه(س) و سومین آن حرم حضرت احمد بن موسی(ع) است. این بزرگواران مأمن و پناهگاهی هستند که همۀ ما زیر سایۀ آنان هستیم.

 

 
وی افزود: ضرب المثلی در میان اعراب هست که شاید از احادیث گرفته شده باشد؛ «اسم‌ها از آسمان می‌آید» یعنی اسم‌هایی که روی افراد گذاشته می‌شود؛ منشأ الهی دارد؛ گویی به پدر و مادر برای اسم گذاری فرزندانشان الهام می‌شود.

 

 
این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: در روایات بعضاً اشاره‌ای به این مطلب شده است؛ مثلاً در کتاب وسائل‌الشیعه در باب عقیقۀ فرزند، همینطور در کتاب فروع کافی در باب عقیقه دربارۀ اینکه روز هفتم بچه‌ای که به دنیا می‌آید او را عقیقه و گوسفندی برای او قربانی کنید و آن روز اسم بگذارید. امام صادق(ع) فرمود: خدا اسم او را از آسمان تنزّل می‌دهد؛ گویی الهامی به قلب پدر و مادرش برای اسم گذاری می‌شود که آن اسم تناسبی با شخصیت آن فرزند داشته باشد. سند این روایات خیلی محکم نیست اما به هر حال روایاتی در این زمینه وجود دارد.

 

 
حجت‌الاسلام عالی گفت: در روایات تصریح داریم که اسماء اهل‌بیت(ع) را خدای متعال انتخاب کرده است، طبیعتاً اسامی اهل‌بیت هر کدام بابی از معرفت را به روی ما باز می‌کند. این اسامی اشاره به شئونات و مأموریت‌هایی است که آن بزرگواران در عالم داشتند.

 

 
وی اضافه کرد: امام رضا(ع) القاب و اسامی متعددی دارد و شاید تا پنجاه لقب هم برای ایشان شمرده شده باشد. دربارۀ لقب معروف امام رضا یعنی "رضا" باید عرض کنم؛ بالاترین مقامی که مؤمن می‌تواند به آن برسد مقام تسلیم و رضا است. در کتاب اصول کافی داریم که روزی از امام صادق(ع) سؤال کردند نشانۀ مؤمن چیست و با چه چیزی شناخته می‌شود؟ امام صادق(ع) فرمود: به اینکه تسلیم خدا باشد و در مقابل خدا رأی نداشته باشد، حکمش را بپذیرد و اعتراضی حتی در قلبش نداشته باشد و راضی باشید.

 

 
این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: کسی که از خدا و مقدراتش راضی و خشنود باشد، در زندگی آرامش پیدا می‌کند. نفسی که به رضایت و خشنودی از خدا رسیده، طمأنینه و آرامش هم دارد. علاوه بر این، کسی که از خدا راضی باشد، مرضی خدا هم می‌شود؛ یعنی خدا هم از او راضی می‌شود. کسی که می‌خواهد به قرب پروردگار برسد، باید به قرب خدا برسد؛ شرط رسیدن به ربّ و مقامات بالای قرب، راضی بودن از خداست.

 

 
حجت‌الاسلام عالی تصریح کرد: مـتأسفانه گاهی اوقات اینطور می‌شویم که در حوادث زندگی با خدا درگیر می‌شویم، راضی نیستیم. یکی از ضعف‌های ما این است که کمالات خدا را به پای خودمان می‌نویسیم، دچار عجب می‌شویم و بدی‌های خود را به پای خدا می‌نویسم؛ البته نمی‌خواهم بگویم همه اینطور هستند؛ خوش به حال کسی که این حالت را ندارد. ما که چیزی نداریم؛ هم اصل وجودمان را خدا داده و هم کمالات وجود را.