مساجد و مسجدی‌ها الگوی شایسته احترام به حقوق کودکان هستند
مساجد و مسجدی‌ها الگوی شایسته احترام به حقوق کودکان هستند

مساجد و مسجدی‌ها الگوی شایسته احترام به حقوق کودکان هستند

حجت‌الاسلام لواسانی با بیان اینکه وادار کردن کودکان به کار اجباری هیچ جایی در فرهنگ اسلامی و سنت علما ندارد، گفت: رفتار مسجدی‌ها اعم از ائمه جماعات، خادمان، هیئت امنا و ... با کودکان الگوی مثال‌زدنی برای سایر آحاد مردم است.
شناسه خبر : 937795 تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۰:۰۴

حجت الاسلام «سید محمد لواسانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به احترام و ارزشی که دین اسلام برای کودکان قائل است، اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: به کهنسالانتان احترام و با کودکان تان با مهربانی رفتار کنید. همین روایت برای جهت دهی به والدین برای تربیت درست فرزندان شان درس های زیادی دارد و حتی کفایت می کند.

 

این حقوقدان افزود: آیات قرآن کریم و سخنان اهل بیت (ع) همگی بر احترام گذاشتن و به کارگیری محبت و لطافت در تربیت کودکان تاکید دارد و این روش در سیره علما از جمله مرحوم امام خمینی(ره) ساری و جاری بود. مجبور کردن کودکان به کار اجباری هیچ جایی در فرهنگ اسلامی و سنت علما ندارد.

 

وی در ادامه با اشاره به برخی از خشونت ها علیه کودکان در سراسر جهان و اتفاقات اخیر در کشورمان، گفت: این گونه رویدادهای تلخ بسیار تاسف آور  و موجب شرمساری است هرچند اکثریت قریب به اتفاق خانواده های کشورمان، برخوردی مهربانانه و مبتنی بر سیره اهل بیت (ع) با فرزندان شان دارند.

 

لواسانی در ادامه با تاکید بر الگو بودن مساجد در نحوه تعامل با کودکان، افزود: هر کس به مساجد رفت و آمد دارد مشاهده کرده که کودکان دارای نقش در این خانه های خدا هستند. کار مکبری که نماز همه افراد به آن وابسته شده توسط همین دسته از افراد انجام می شود و همه از جوان گرفته تا کهنسالان به آن احترام می گذارند.

 

وی افزود: البته گاهی شاهد برخی تندی ها نسبت به کودکان در مساجد هستیم که بسیار به ندرت اتفاق می افتد و باید با فرهنگ سازی درست، همین موارد معدود نیز مشاهده نشود. در واقع، رفتار مسجدی ها اعم از ائمه جماعات، خادمان، هیئت امنا و ... با کودکان الگوی مثال زدنی برای سایر آحاد مردم است.

 

این حقوقدان تاکید کرد: روش اسلام در تربیت کودکان مبتنی بر محبت است باوجود این، قوانین حمایتی زیادی نیز برای در امان ماندن این گروه سنی از خشونت های احتمالی وضع کرده که بسیار دقیق و کاربردی هستند.

 

وی در پایان به کارگیری کودکان برای کار اجباری را برخلاف مقررات و قوانین بشری دانست و خاطرنشان کرد: حکومت ها موظف هستند زمینه تحصیل و تفریح و تربیت درست این قشر را فراهم کنند که وظیفه دولت های اسلامی در این زمینه بسیار سنگین تر و حساس تر است.

 

پایان پیام/ 397