اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد
اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد

اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد

مومنی شاد ضمن تاکید بر اینکه اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد، گفت: این موضوع به این معنی نیست که مساجد در کشور رها شده و مدیریتی ندارند.
شناسه خبر : 937744 تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۲۳:۵۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «قاسم مومنی شاد» امروز (21 خرداد) در نشست ستاد مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع «روز جهانی مسجد» که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج برگزار شد در زمینه بحث مساجد یاسوج و استان، اظهار کرد: اوقاف و امور خیریه براساس قوانین، نظارت بر موقوفات و بقاع متبرکه را بر عهده دارد و زمین و خود مسجد یک موقوفه انتفاعی بوده که مردم از آن استفاده می کنند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اوقاف فضای فیزیکی و ساخت و ساز مسجد، تعیین هیئت امنا و خدام را براساس قوانین بر عهده دارد.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه اوقاف حق دخالت در شئون داخلی مسجد را ندارد، ادامه داد: این موضوع به این معنی نیست که مساجد در کشور رها شده و مدیریتی ندارند، بلکه این مکان ها مدیریت داشته و در سامانه ای که سازمان اوقاف طراحی کرده به نام مسجد و به همراه هیئت امنا و خدام ثبت می شوند.

 

مومنی شاد یاداور شد: فعالیت های درون مسجد بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج هستند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اگر جایی خادم و هیئت امنایی تخلف کرد و یا مردم به در و دیوار مسجد تعرض کردند، اوقاف در این زمینه وارد شده و جهت استیفای حقوق مسجد دخالت می کند.

 

وی با بیان اینکه هیئت امنای مساجد به دو روش تعیین می شوند، گفت: در یک روش روحانی مسجد افراد متشخص، ولایت مدار و انقلابی را به اوقاف معرفی می کند و طبق سیستم برای آنها احکام سه ساله تعریف می شود و براساس احکام و شرح وظایف، انجام وظیفه می کنند.

 

مومنی شاد خاطرنشان کرد: مساجدی که روحانی یا امام جماعت ندارند از افراد معتمد محل و افراد مسجدی و مقبول مردمی انتخاب و برای آنها حکم صادر می شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: در شهر یاسوج بسیاری از مساجد خودمختار عمل می کنند و این موضوع به دخالت بسیاری از کسانی که در حیطه مسجد نقشی ندارند، برمی گردد.

 

وی اظهار کرد: بیش از 95 درصد مساجد شهر و استان کهگیلویه و بویراحمد زمین و ساخت و ساز آنها توسط مردم اداره می شود و می طلبد شهرداران و اعضای شورای شهر در هر شهرستان فضای فرهنگی پیش بینی کنند.

 

مومنی شاد گفت: باید بنیاد برکت برای ساخت مسجد در مناطق مختلف با نماینده ولی فقیه جهت جانمایی هر مسجد هماهنگی داشته باشد.

پایان پیام/ 82