گذری بر فتوای شورای مساجد اندونزی نسبت به برگزاری نماز جمعه در روزهای کرونایی
گذري بر فتواي شوراي مساجد اندونزي نسبت به برگزاري نماز جمعه در روزهاي کرونايي

گذری بر فتوای شورای مساجد اندونزی نسبت به برگزاری نماز جمعه در روزهای کرونایی

شوراي مساجد اندونزي اعلام کرد: فتواي مجلس علماي اندونزي مرکزي مبني بر برگزاري نماز جمعه دو مرحله اي صحيح نيست و اين موضوع بر اثر بروز مشکلات در بخش صنعت مطرح شده بود.
شناسه خبر : 11660 تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۱۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، فتوای مجلس علمای اندونزی مرکزی مبنی بر برگزاری نماز جمعه دو مرحله ای صحیح نیست و این موضوع بر اثر بروز مشکلات در بخش صنعت مطرح شده بود.


 بر  پایه گزارش شورای مساجد اندونزی، این بسیار متفاوت با شرایط اضطراری شیوع پاندمی ویروس کرونا (کوید-19) است که در این زمان در حال اتفاق است. امام الدارقطنی، در ر ابطه با این مساله اظهار کرده بود: فتوای مجلس علمای مرکزی بر عدم صحت نماز جمعه در دو مرحله یک فضای درونی دیگر داشت. آن زمان سوال از کارآفرینان مطرح شد تا کارخانه به تولید خود ادامه دهد. آیا صحیح است نماز جمعه دو مرحله ای برگزار شود؛ یک عده به انجام کار در شرکت مشغول شوند و پس از انجام موج اول، آن عده در موج دوم به نماز جمعه بپردازند. در این مورد، صحیح نیست. اما شرایط اضطراری کنونی فرق می كند و فضای آن متفاوت است.


وی گفت: اجرای فاصله جسمی برای جلوگیری از انتقال ویروس کورونا تأثیر بر ظرفیت مساجد دارد. بنابراین، نماز جمعه در یک زمان در شرایطی مانند الآن امکان پذیر نیست.

 

امام الدارقطنی همچنین درمورد فتوای مجلس علمای جاکارتا بر جواز برگزاری نماز جمعه دو مرحله ای در شرایط همه گیر کرونا اظهار نظر کرد و آن فتوا را مطابق با اعلامیه شورای مساجد اندونزی دانست.

 

وی در این راستا افزود: شورای مساجد اندونزی یک اطلاعیه صادر کرده است و نماز جمعه دو موجی را می توانند انجام دهند. بنابراین، اگر مجلس علمای جاکارتا نیز صادر کرده باشد، بسیار خوب است.

 

لازم به ذگر است: گفتمان مربوط به اجرای نماز جمعه دو موجی در راستای طرح دولت برای اجرای حالت عادی جدید مطرح شده است. انور عباس، دبیرکل مجلس علمای اندونزی اسناد فتوای آن مجلس سال 2000 را توزیع کرد تا به سؤالات خبرنگاران درباره گفتمان نماز جمعه دو مرحله ای پاسخ دهد.

 

فتوای مجلس علمای اندونزی برای پاسخ به موضوعات مربوط به تعدادی از صنایعی که سیستم های بدون توقف 24 ساعته فعالیت می کنند، صادر شد. البته آن شرایط با شرایط پاندمی فعلی کرونا متفاوت است، ضمن اینکه خود مجلس علمای اندونزی مرکزی در مورد نماز جمعه بحث ویژه ای انجام نداده است. در همین حال، مجلس علمای اندونزی استان جاکارتا فتوا صادر کرده است که نماز جمعه در هنگام شیوع کرونا در دو موج جایز است.

پی نوشت/
یادداشت اختصاصی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از اندونزی

 

کلمات کلیدی: مساجد جهان اسلام