مسجد «ایشان بازار» قزاقستان؛ یادگاری از میراث تاریخی جاده ابریشم
مسجد «ايشان بازار» قزاقستان؛ يادگاري از ميراث تاريخي جاده ابريشم

مسجد «ایشان بازار» قزاقستان؛ یادگاری از میراث تاریخی جاده ابریشم

مسجد ايشان‌بازار، در کشور قزاقستان از جمله مساجد تاريخي محسوب مي‌شود که روزگاري مسافران جاده ابريشم، از کنار اين مسجد عبور کرده و نماز خود را در آن اقامه مي‌کردند.
شناسه خبر : 11310 تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، مسجد «ایشان بازار» به سبک معماری ایرانی، آسیایی مرکزی و هندی بنا شده است و در روستای «آکقایلی» منطقه ارداباسی قرار دارد.

این مسجد را به سبب کاربرد آجر سفید در نمای آن «مسجد سفید» هم می گویند. به گفته مردم این منطقه در گذشته بازاری به نام «ایشان بازار» دراین منطقه قرار داشته است و مسافرانی که از جاده ابریشم عبور می‌کردند، برای خرید به این بازار می رفتند.

 

در کنار این بازار یک مسجد قرار داشت که با پیشنهاد «مادیقاری»، یکی از ساکنان  منطقه که علوم دینی را در شهر بخارا خوانده بود، و کمک مردم روستا بنای جدید مسجد جایگزین مسجد قدیمی می شود. برای شروع ساخت این مسجد تعدادی از متخصصان شهر بخارا در کنار 300 نفر از افراد منطقه ساخت بنا را آغاز می کنند. چون این مسجد در کنار بازار ایشان قرار داشت، مردم این منطقه این مسجد را مسجد «ایشان بازار» می نامیدند.  وقتی که کار بناسازی مسجد به اتمام رسید «مادیقارا» در این مجسد به عنوان امام جماعت و استاد کار می کند و به تدریس علوم دینی می‌پردازد.

طبق گفته بزرگان منطقه زیر صحن بزرگ این مسجد یک زیرزمین وجود دارد که طبق افسانه های محلی تا شهر ترکستان ادامه دارد. از این زیرزمین مانند سیستم گرمایشی ساختمان عمل می کند، به این صورت که زیرزمین رو به مشرق و طلوع افتاب قرار دارد و در زمیستان زمانی که باد از سمت شرق می ورزد باعث گرم شدن ساختمان می شود. روی دیوار های این مسجد آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم (ص) به زبان عربی نوشته شده است. مسجد مورد نظر شامل اتاق هایی برای تدریس ، نمازخانه، کتابخانه، اتاقی برای کارکنان مسجد است که بخشی از قسمتهای آن در زمان شوروی سابق خراب شده ، چون در آن دوران ساختمان مسجد به انباری تبدیل شده بود.

در سال 1985-1988 این مسجد به عنوان میراث تاریخی در فهرست آثار تاریخی وزارت فرهنگ جمهوری سوسیالیستی قزاقستان شوروی ثبت شد. در سال 2006 رئیس جمهور قزاقستان «نورسلطان نظربایوف» این سال را به عنوان « سال حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی» اعلام کرد، در این سال از بودجه دولت 16 میلیون تنگه برای بازسازی مسجد «ایشان بازار» اختصاص داده شد. امروزه مسجد «ایشان بازار » به یکی از مکان های دیدنی قزاقستان تبدیل شده است.

پی نوشت/

یادداشت اختصاصی از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان

کلمات کلیدی: مساجد جهان اسلام