کانون‌های مساجد از مسیر فضای مجازی تولید محتوای دینی را افزایش دهند
کانون‌هاي مساجد از مسير فضاي مجازي توليد محتواي ديني را افزايش دهند

کانون‌های مساجد از مسیر فضای مجازی تولید محتوای دینی را افزایش دهند

حجت‌الاسلام «حسن ‌علي‌اکبري رناني» با اشاره به جايگاه و اهميت فضاي مجازي در شرايط کنوني و استفاده از اين ابزار در عرصه نشر مباحث دين‌‌محور گفت: کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد مي‌توانند از مسير فضاي مجازي بسياري از محتواهاي ديني را طرح و موجب نشر معارف شوند.
شناسه خبر : 10039 تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ زمان انتشار :

حجت‌الاسلام والمسلمین«حسن علی اکبری رنانی» درگفت‌وگو با خبرنگار ستاد ارتباطات‌ رسانه‌ای(فهما)،با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و توصیه ایشان به افراد و خانواده‌ها جهت عبادت، تضرع و خشوع در تنهایی در شرایط کنونی که امکان برگزاری جلسات عمومی دعا وجود ندارد، اظهار کرد: این مهم از طریق بازگشت به حقیقت خویشتن و نیایش خالصانه میسر می‌شود.

 

رئیس انجمن علمی اسلام و پیشرفت با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌های مذهبی نظیر قرائت دعا، تولید محتوای مذهبی در فضای مجازی انجام می‌شود، افزود: نوع استفاده از این فضا است که اهمیت دارد. در وضعیت فعلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد هستیم، تقویت این فعالیت ها در بستر فضای مجازی موجب تعامل مضاعف میان اهل مسجد و افراد متدین در راستای نیاش و امور معنوی می شود و در این میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که تا پیش از این در گستره برنامه ها و فعالیت های مسجدی پویا بودند می‌توانند با توجه به وضعیت فعلی، به قوت گذشته در قاب فضای مجازی به فعالیت ادامه دهند.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهارکرد: اصولا آنچه که پروردگار عالم از انسان‌ها پس از هبوط آدم به زمین می خواست، بازگشت آنها به عبادت خالصانه بود، در این چنین مسیری مولفه‌هایی نظیر توبه و تضرع، خدا را در امور زندگی ناظر دانستن، به او متوسل شدن و دعا کردن از مواردی است‌که به شکل‌گیری این عبادت خالصانه کمک می کند، این چنین هم بود که آدم بعد از خضوع و خشوع و تضرع مورد عفو حضرت حق قرار گرفت. حال در چنین شرایطی که ویروس کرونا سراسر جهان را فراگرفته است، ما نیز به عنوان یک کشور اسلامی باید تلاش کنیم این مولفه ها را در تنهایی و شرایطی که ایجاد شده است تقویت کنیم و به عبادت بپردازیم.

 

حجت‌الاسلام علی‌اکبری رنانی گفت: البته این عبادت، توبه و توجه به درگاه عبودیت، آداب و شئونی دارد که در آیات و روایات به آنها اشاره شده است، یکی از مهمترین این آداب اخلاص در عبادت و خواندن پروردگار عالم است. تقویت اخلاص در عبادت نیز خود ملزوماتی دارد از جمله آنکه انسان به درگاه الهی، تضرع کند و از او بخواهد که راه نجات را برای او رهنمود شود.

 

وی ادامه داد: تحقق روحیه معنویت و عبادت از روی اخلاص محقق نمی شود مگر آنکه انسان با توکل و تضرع به درگاه خداوند و تلاش فردی و اجتماعی به این جایگاه برسد. حضور در مساجد، فعالیت در برنامه های مختلف مسجدی از جمله برنامه های کانون های مساجد می تواند عاملی برای تقویت روحیه معنوی در افراد باشد. اساسا مواجهه و رویارویی با اهل مسجد، این ویژگی را دارد که انسان را از نظر معنوی دگرگون کرده و ارتقا می بخشد.

 

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و گرایش افراد به عبادت و معنویت گفت: بسیاری از بلایای طبیعی، سختی ها، گرفتاری های متعدد اعم از آنکه ساخته دست بشر باشند یا به طور طبیعی اتفاق افتاده باشند، فرصت و امتحانی است برای تقویت تضرع و بازگشت به سوی خداوند، از این جهت است که در قرآن کریم مطرح شده که چرا وقتی گرفتاری و سختی بر ملتی پدید می آید تضرع نمی کنند.

 

وی تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به مساله خضوع و عبادت و تضرع ناظر بر همین موضوع است. بنابراین حتی در شرایط کنونی که امکان برپایی تجمعات مذهبی وجود ندارد، می توان از طرق دیگر رسیدن به خدا و اساسا خداشناسی را یادآوری کرد، طبیعتا فضای مجازی یکی از این راهکارهای موثر است که به ویژه در ایام اخیر از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مورد توجه واقع شده است.

 

حجت الاسلام علی‌اکبری رنانی افزود: فضای مجازی امروزه یک تیغ دو لبه است، می تواند مضر باشد و در نقطه مقابل نافع واقع شود. این فضا می تواند ابزاری شود تا دل ها و ذهن ها را به سمت خداوند بکشاند. قدرت رسانه در جهان امروز فوق‌العاده است. از یک سو می‌تواند مردم را با خدا مانوس کند  و در عین حال می تواند تبدیل به مانع و لغزشگاه و عاملی برای سقوط تک تک انسانها شود. در این میان وظیفه کسانی که از این فضا استفاده می کنند آن است که در مسیر صلاح از آن بهره مند شوند.

 

 وی تاکید کرد: اکنون در شرایطی که مردم در منازل حضوردارند و بیشتر وقت خود را صرف فضای مجازی می کنند، اهمیت دارد که نهادها و سازمان های مختلف در مسیر تولید محتوای دینی تلاش بیشتری داشته باشند و به ویژه کانون های مساجد که در ارتباط مستقیم با مسجد هستند با ارایه مطالب مذهبی و محتوایی این قابلیت را دارند که بیش از پیش در راستای نشر معارف دین در شرایط فعلی فعالیت داشته باشند.

پایان پیام/