فعالیت قرارگاه «شهید مدنی» در ۱۰ استان/ احیای جلسات سنتی قرآن به همت کانون‌های مسجدی
فعاليت قرارگاه «شهيد مدني» در ۱۰ استان/ احياي جلسات سنتي قرآن به همت کانون‌هاي مسجدي
رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور؛

فعالیت قرارگاه «شهید مدنی» در ۱۰ استان/ احیای جلسات سنتی قرآن به همت کانون‌های مسجدی

حجت‌الاسلام و المسلمين خداداده با بيان اينکه قرارگاه «شهيد مدني» در حال حاضر در ۱۰ استان کشور به صورت آزمايشي فعاليت مي‌کند، گفت: در ۲۰ استان ديگر کشور نيز اين قرارگاه فعال مي‌شود.
شناسه خبر : 61376 تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ زمان انتشار : ۱۳:۰۳

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، آیین آغاز به کار قرارگاه فرهنگی و اجتماعی «شهید مدنی» با حضور مشاور مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام عصر امروز (یکشنبه، ۲۰فروردین‌ماه) در سالن جلسات این ستاد برگزار شد.

حجت الاسلام  کمال الدین خداداده، در این مراسم با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون تمام تلاشمان را برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی به کار گرفته ایم، گفت: ۱۴ اسفند سال گذشته، سی‌هزارمین جلسه کرسی تلاوت قرآن در سنندج برگزار شد، همچنین جلسه باشکوهی با حضور برادران اهل سنت و نیز اختتامیه شانزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان برگزار شد.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد تأکید کرد: تهیه میثاق نامه برای احیای کرسی های تلاوت و جلسات سنتی قرائت قرآن کریم را از دیگر برنامه های مورد توجه این ستاد است.

وی با اشاره به افتتاح مرکز ارتباطات مردمی مساجد (همراه مسجد) همزمان با ۱۸ اسفند، سالروز تأسیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، افزود: از تمام کشور مسائل، انتقادات، پیشنهادات مردمی را از طریق این مرکز دریافت می کنیم. با تأکید رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران نیز مقرر است همه نواحی این مرکز به همراه‌مسجد متصل شوند تا مردم مشکلاتشان در حوزه مسجد را مطرح کنند و پیگیری شود.

وی از تشکیل شورای راهبردی کانون های مساجد اهل سنت خبر داد و گفت: بیش از دوهزار کانون اهل سنت ظرفیت خوبی برای پیگیری مسأله وحدت و تعامل هستند و در نظر داریم که جلسه توانمندسازی کانون های مساجد و ائمه جماعات اهل سنت را هم برگزار کنیم. همچنین سال گذشته اطلس کانون های مساجد را در ۲۰۲۰ محله فعال کردیم تا محلات کم برخوردار از نظر سرانه کانون های فرهنگی هنری شناسایی و تقویت شوند.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه قرارگاه شهید مدنی در حال حاضر در ۱۰ استان به صورت آزمایشی فعالیت می کند، خاطرنشان کرد: این قرارگاه تنها به محلات کم برخوردار نباید اختصاص داشته باشد و تلاش داریم که در ۲۰ استان باقیمانده نیز این قرارگاه راه اندازی شود.

 

برخورداری ۸۵ درصد محلات از کانون فرهنگی هنری

در ادامه این مراسم، «مهدی مقدم»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشورگفت: رصد کانون های مساجد برای تشکیل قرارگاه فرهنگی اجتماعی «شهید مدنی» گام نخست بود و طبق بررسی ها دریافتیم ۸۵ درصد محلات بهره‌مند از کانون های فرهنگی هنری هستند.

وی افزود: شیوه نامه اجرایی این قرارگاه به مدیران استانی کانون های مساجد ابلاغ و تشریح شد تا توانمندسازی محلاتِ هدف را دنبال کنند و ۱۰ استانی که این قرارگاه را راه‌اندازی کرده اند، مورد بازدید میدانی قرار گرفتند.

مقدم اتکا به توان مردمی و مردمی سازی فعالیت ها را از رویکردهای مورد توجه در فعالیت های ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد برشمرد و خاطر نشان کرد: ما تنها به توانمندسازی اعضای کانون های مساجد اکتفا نمی کنیم، بلکه کادرسازی نوجوانان و جوانان و فعالیت خارج از کانون ها را نیز دنبال کنیم. ضمن اینکه تقویت جلسات خانگی قرآنی را هم در دستور کار داریم.

 

کار فرهنگی در لایه های میانی باید دنبال شود

در ادامه میلاد اقدمی، دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کشور نیز در این مراسم گفت: در جلساتی که با حضور مشاور مقام معظم رهبری داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای حوزه فرهنگ، کار را باید در لایه های اصلی یعنی میان مردم دنبال کنیم و فعالیت های ستادی را براساس جمع آوری ظرفیت های موجود انجام دهیم تا تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: برای تشکیل این قرارگاه بحث شناسایی ظرفیت ها در ۲۰۲۰ محله کشور انجام و کارهای زیرساختی در سامانه بچه های مسجد و اطلس فرهنگی کانون ها انجام شد و در سال ۱۴۰۳ تاسیس این قرارگاه ها در دیگر استان ها دنبال می شود.

وی در ادامه گفت: تلاش داریم برای پیشرفت کار انسجام فراستادی و ظرفیت دیگر دستگاه های فرهنگی را هم در این زمینه فعال کنیم و به همین جهت پیشنهاد تشکیل قرارگاه فرهنگی را ارائه دادیم تا فعالیت های فرهنگی کشور در این قرارگاه شکل بگیرد.

اقدمی با اشاره به حمایت ریس ستاد هماهنگی کانون های مساجد از این قرارگاه گفت: بنا داریم، برنامه جامعی در این زمینه تهیه و از ظرفیت های دیگر دستگاه ها استفاده کنیم.

دبیر کمیته فرهنگی اجتماعی ستاد توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کشور با اشاره به اهم فعالیت های شش ماه اول سال این قرارگاه، گفت: بنا داریم این قرارگاه را از ۱۰ استان به ۲۰ استان افزایش دهیم و موضوع محافل خانگی قرآنی را دنبال کنیم در این راستا به صورت آزمایشی ۱۱۰ جلسه خانگی در شهر قزوین در آینده نزدیک صورت آزمایشی فعال می شود.